Halvmaraton under 1.45 med fartslek

0
248
Halvmaraton under 1.45 med fartslek

Lær mer om hvordan du kan trene fartslek for å trene opp hurtighet for å løpe halvmaraton under 1.45.

Trene fartslek for halvmaraton

Fartslek kan være en morsom og motiverende form for fartstrening når du trener til halvmaraton. Intensiteten er ikke alt for høy og du kan velge om du vil trene strukturert eller ustrukturert fartslek. Fartslek kan være effektiv trening for å trene opp din aerobe kapasitet og hurtighet.

Hva er fartslek

Fartslek er effektiv trening, og en enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for deg som nybegynner å komme i gang med andre former for intervalltrening. Fartslek innebærer å veksle mellom løping med lav og høy intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Varighet og lengde på fartslek for halvmaraton under 1.45

Du kan trene fartslek basert på distanse eller tid, og hvor lenge eller langt du skal trene kan variere. Du bør ha en gradvis økning med tanke på hvor lange fartsøkningene skal være, og starte med utgangspunkt i ditt formnivå.

Halvmaraton under 1.45 med fartslek

I perioder med mye hard trening, kan ustrukturert fartslek for halvmaraton være alternativ trening med noe lavere intensitet. Da kan du gjennomføre fartslek etter dagsform.

Relaterte artikler:

Fartslek for nybegynnere

Tren fartslek og kom i form med løping