Grønnkål næringsinnhold

0
274
Grønnkål næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Grønnkål er mer populær enn noen gang, og den er fullpakket med vitaminer og mineraler. Lær mer om næringsinnhold i grønnkål.

Grønnkål

Den mørke, bladgrønne kålen har ligget på middagsplater siden romertiden og har lenge vært vanlig over store deler av Europa. Grønnsaken kommer fra kålfamilien, som også inkluderer brokkoli og blomkål. Grønnkål er mer populær enn noen gang, og den er fullpakket med vitaminer og mineraler.

Fordeler med grønnkål

Med bare 33 kalorier har en kopp rå grønnkål:

  • Nesten 3 gram protein
  • 2,5 gram fiber (som hjelper deg med å administrere blodsukkeret og får deg til å føle deg mett)
  • Vitamin A, C og K
  • Folat, et B-vitamin som er nøkkelen for hjerneutvikling
  • Alfa-linolensyre, en omega-3 fettsyre. (Selv om grønnkål har langt mindre omega-3 enn fisk, er det en annen måte å få noe av dette sunne fettet inn i kostholdet ditt.
  • Lutein og zeaxanthin, næringsstoffer som gir grønnkålen sin dype, mørkegrønne farge og beskytter mot makulær degenerasjon og grå stær.
  • Mineraler inkludert fosfor, kalium, kalsium og sink.

Typer grønnkål

Grønnkål kan være bølgete, flat eller til og med ha en blåaktig fargetone blandet med det grønne. Smakene er forskjellige, så prøv dem alle. Flere markeder selger flere typer grønnkål, og de fleste større dagligvarebutikker bør ha minst én type. Hvis du har en hage, eller til og med bare noen få containere på en terrasse, kan du dyrke grønnkål. Enten du kjøper grønnkål fra butikken eller plukker den fra din egen hage, må du se etter mørke, sprø blader. Når du er klar til å lage mat eller spise den, fjerner du bladene fra de grove stilkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvis du har problemer med skjoldbruskkjertelen

I de fleste tilfeller er grønnkål et flott tilskudd til ethvert kosthold. Men grønnkål og andre grønnsaker i kålfamilien kan samhandle med skjoldbruskkjertelfunksjonen hvis de spises i veldig høye mengder. Hvis du har hypotyreose, også kjent som en underaktiv skjoldbrusk, spør legen din om hvordan visse matvarer kan påvirke skjoldbruskkjertelen.

Relaterte artikler:

Gode grunner til å spise grønnsaker

Viktige næringsstoffer i grønnsaker

Annonse fra X-LIFE