Gode treningsøvelser

0
55
Gode treningsøvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

Å være aktiv er viktig for den generelle helsen, og er også den beste måten å bygge skjelettmuskulatur på. Lær mer om gode treningsøvelser.

Skjelettmuskulatur er en av de tre viktigste muskeltypene. Sener fester disse musklene, som trekker seg sammen og forårsaker bevegelse, til bein. Folk er best i stand til å forbedre muskelmassen ved å utføre de riktige øvelsene og spise sunn mat.

Å bygge muskler gjennom trening

Folk bygger muskler i forskjellige hastighet, avhengig av alder, kjønn og genetikk, men muskelutvikling øker betydelig hvis treningen er:

  • regelmessig
  • utfordrende
  • langsiktig

Folk oppnår også de beste resultatene når de følger trening med nok hvile. Den beste typen trening for å bygge muskler er styrketrening, selv om kardiovaskulær aktivitet også kan gi fordeler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Styrketrening

Det tar flere uker eller måneder med regelmessig trening før muskelendringer blir synlige. I henhold til retningslinjene for fysisk aktivitet, bør voksne delta i muskelstyrkende øvelser som involverer alle større muskelgrupper minst to ganger i uken.

Eksempler på styrketreningsaktiviteter inkluderer:

  • løfte frie vekter
  • bruk av stasjonære vektmaskiner
  • motstandsbåndaktiviteter
  • kroppsvektøvelser, som pushups og knebøy
  • styrketreningsklasser som inkluderer noen eller alle aktivitetene ovenfor

En gjennomgang fra 2019 så på effekten av motstandstrening på utholdenhetstrening av besetningsmedlemmer som forberedte seg på romfart. Resultatene antyder at motstandstrening med tre vektsett generelt var mer effektiv enn å utføre ett sett.

Kardiovaskulær aktivitet

Også kjent som aerob aktivitet eller bare «kardio», gir kardiovaskulær trening fordeler for en persons hjerte og luftveier. Utholdenhet er viktig for den generelle helsen. Nåværende retningslinjer anbefaler at voksne deltar i minst 150 minutter med moderat intensitet eller 75 minutter med hard fysisk aktivitet hver uke. Mens noen mennesker tror at aerob trening ikke hjelper med å bygge muskler, er forskning uenig. Vanlig aerob trening kan støtte muskelvekst og funksjon. Det øker også det generelle formnivået, noe som kan bidra til å redusere risikoen for skade.

For optimal muskelbygging er det anbefalt at folk utfører aerob trening

  • med 70–80% av makspuls
  • 30–45 minutter hver treningsøkt
  • 4–5 dager per uke

Relaterte artikler:

Treningsøvelser uten utstyr

Lette treningsøvelser

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!