Gjennomsnittsfart jogging

0
37
Gjennomsnittsfart jogging
Foto: Candra Winata - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Jogging går i et saktere tempo enn løping, og de viktigste forskjellene er tempo og intensitet. Lær mer om gjennomsnittsfarten når du jogger.

Jogging eller løping?

Jogging er tregere og mindre intenst enn å løpe. De viktigste forskjellene er tempo og innsats. En definisjon av joggehastighet kan være 6-10 km/t, mens løping kan defineres som raskere enn dette.

Hvordan skal jogging føles?

Generelt krever jogging mer innsats og bør gå raskere enn gangtempoet ditt. Du kan forvente å ikke kunne si mer enn noen få ord mens du er i bevegelse. Men dette nivået av innsats vil føles annerledes avhengig av person. Det avhenger av treningsnivå og fysisk styrke.

Tredemølle vs utendørs jogging

På en tredemølle krever jogging mindre innsats. Beltet beveger kroppen din for deg, og det er færre variabler, som luftmotstand. Med mindre luftmotstand innendørs, trenger du ikke å arbeide mot den ekstra kraften. Så på en tredemølle kan du bevege deg i et tempo på 6-10 km/t uten å anstrenge deg så mye som du ville gjort når du jogger utendørs.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hva som er best for deg, avhenger av dine behov, men både utendørs og tredemøllejogging har sine fordeler. Og begge er gode kardiovaskulære øvelser. Hjertet ditt kan til og med fortelle deg hva hastigheten din skal være.

Joggehastighet basert på hjertefrekvens

Pulsen din kan hjelpe deg med å bestemme hva din gjennomsnittlige joggehastighet skal være. Puls er antall ganger hjertet ditt slår på ett minutt. Den måler intensiteten på treningen. Jo hardere du trener, jo mer banker hjertet ditt per minutt. Dette er fordi hjertet ditt trenger å pumpe mer blod og oksygen til fungerende muskler.

Avhengig av ønsket trening, bør pulsen øke med en viss prosentandel. Dette kalles din hjertefrekvens.

Beregning av målpulsone

Din pulssone har en øvre og nedre grense. For å beregne din maksimale hjertefrekvens, trekk alderen din fra 220 år. For eksempel har en 35 år gammel person en maksimal hjertefrekvens på 220 minutter minus 35, eller 185 slag i minuttet. For å gå inn i joggesonen, bør de trene hardt nok til å øke pulsen 70 til 85 prosent av 185 slag per minutt. Dette kommer til 130 til 157 slag per minutt.

Relaterte artikler:

Gjennomsnittsfart løping

Hastighet løping

Annonse fra MILRAB