Gastritt og trening

0
367
Gastritt og trening
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Symptomer på gastritt kan være fordøyelsesbesvær, kvalme og oppkast, tap av matlyst, halsbrann og gass. Lær mer om gastritt og trening.

Gastritt og trening

Gastritt er irritasjon og betennelse i slimhinnen i magen på grunn av bakteriell infeksjon, eller bruk av visse medisiner eller skader. Tilstanden kan komme akutt eller kan være mer kronisk. Kronisk gastritt kan skade magen selv om du ikke har noen utvendige tegn på tilstanden.

Trening kan bidra til å lette gastritt i noen tilfeller.

Vektkontroll

Symptomer på gastritt, spesielt oppblåsthet og sure oppstøt, er mer sannsynlig å oppstå hvis du er overvektig. Moderat trening kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, noe som ikke bare kan lindre gastritt, men redusere risikoen for andre kroniske medisinske tilstander som diabetes og hjertesykdom. Trene i minst 30 minutter flere dager i uken for å forbrenne kalorier og gå ned overflødig vekt. Unngå å trene på full mage, noe som kan gjøre at du føler deg ukomfortabel eller til og med syk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Trening og fordøyelse

Trening kan også hjelpe på gastritt-symptomer fordi den fysiske aktiviteten stimulerer fordøyelsessystemet. Aerobe aktiviteter som å gå eller jogge holder fordøyelsessystemet i bevegelse regelmessig, fordi tarmmusklene blir bedt om å jobbe mer effektivt. Forsinket gastrisk tømming, en tilstand der ufordøyd mat beveger seg sakte gjennom fordøyelseskanalen, kan forårsake gastrittlignende symptomer, inkludert kvalme og oppblåsthet. Menn som trener kan ha en lavere risiko for å utvikle et tolvfingertarmsår. Magesår er åpne sår som kan vises i fordøyelseskanalen, og er noen ganger en bivirkning av gastritt.

Kliniske studier

Studier er gjort for å undersøke om det er en sammenheng mellom fysisk aktivitet og en høyere risiko for gastritt og komplikasjoner som magesår. Det ble rapportert at langdistanseløpere hadde høyere sannsynlig enn de som ikke løper for å utvikle gastritt-symptomer som sure oppstøt og gastrisk blødning. En teori er at magesyrene øker i respons til påkjenningen av idretten, og at syreduserende medisiner som ranitidin og cimetidin kan redusere symptomene.

Mindre alvorlig gastritt kan kontrolleres med trening, men ikke alle opplever en reduksjon i symptomer bare gjennom fysisk aktivitet. Hvis fordøyelsesbesværet og kvalmen fortsetter, selv med trening, kan det hende du overvåke kostholdet ditt, redusere mengden sitrus, tomatbasert og stekt mat du spiser, og ta syreblokkerende medisiner. Kontakt lege hvis gastritt-symptomene vedvarer, når dine tiltak for å bedre symptomene ikke fører frem.

Relaterte artikler:

Kosthold ved magesår

Trene på full mage

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!