Går man ned i vekt av å jogge

0
38
Går man ned i vekt av å jogge
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Hvis du vil gå ned i vekt, er jogging en av de mest effektive måtene å gjøre det på. Jogging forbrenner mer kalorier enn nesten alle andre former for kondisjonstrening.

Siden nøkkelen til vekttap er å forbrenne mer kalorier enn du spiser, kan jogging være din måte å bli slank på. Du kan gå ned i vekt ved å jogge i 20-minutters økter.

Dine vekttapsmål

Sett dine vekttapsmål og gjør dem realistiske. Spore og registrere vekten din hver uke for å se fremgangen. Å miste 0,5-1 kilo per uke er anerkjent som et sunt, bærekraftig vekttap. 0,5 kg tilsvarer omtrent 3500 kalorier, så hvis du forbrenner 500 flere kalorier enn du spiser hver dag, vil du miste omtrent ett halvt kilo på en uke. Du bør antakelig endre kostholdet ditt for å imøtekomme dine vekttapsmål.

Jogging i 20 minutter

Hvis du er nybegynner, starter du med et treningsprogram der du veksler mellom å gå og jogge, og bygger gradvis opp antall minutter til du kan løpe sammenhengende i 20 minutter. Gå raskt i tre til fire minutter, og jogge deretter i 30 sekunder. Veksle mellom de to til du har trent i 20 minutter. I løpet av denne tiden bygger du styrken du trenger for å opprettholde en 20-minutters løpetur.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Øke intensitet og tempo

Mengden kalorier du forbrenner hver treningsøkt, avhenger av vekt og løpshastighet. En person på 78 kg som løper med en hastighet på 10 km/t, kan forbrenne 248 kalorier. Øke intensiteten for å forbrenne flere kalorier. Du kan øke intensiteten ved å løpe raskere. Med samme vekt som nevnt tidligere vil du kunne forbrenne 310 kalorier, hvis du øker farten til 12 km/t.

Løp i motbakker når du er ute og jogger

Løp i motbakker for å øke intensiteten når du er ute og jogger. Jogg opp trapper eller løp opp bakker for å forbrenne flere kalorier. For en effektiv motbakketrening, løp opp minst fem eller seks bakker som er 200 meter eller lenger. For en trappetrening, prøv å løpe opp trapper på et stadion der du bor, og jogge sakte ned for å restituere. Motbakke- og trappetrening vil ikke bare forbrenne ekstra kalorier, men også bidra til å styrke beina for å hjelpe deg med å løpe enda raskere.

Relaterte artikler:

Jogging fart

Hvilke muskler trenes ved jogging