Går man ned i vekt av å ikke spise

0
40
Går man ned i vekt av å ikke spise
Foto: Diana Polekhina - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Så mye blir sagt om å gå ned i vekt at det kan være vanskelig å sortere fakta fra oppspinn. Her er sannheten om vanlige vekttapsmyter.

Et radikalt treningsregime er den eneste måten å gå ned i vekt

Vellykket vekttap innebærer å gjøre små endringer som du kan holde deg til lenge. Det betyr å være mer fysisk aktiv i din daglige rutine. Voksne bør få minst 150 minutters fysisk aktivitet – for eksempel rask gange eller sykling – hver uke, og de som er overvektige trenger sannsynligvis mer enn dette for å gå ned i vekt.

For å gå ned i vekt, må du forbrenne mer kalorier enn du spiser. Dette kan oppnås ved å spise mindre, bevege deg mer eller best av alt, en kombinasjon av begge.

Sunnere matvarer er dyrere

Det kan virke som sunnere matvarer er dyrere enn deres usunne alternativer. Men hvis du prøver å erstatte ingredienser med sunnere alternativer, vil du sannsynligvis oppdage at måltidene dine vil koste seg mindre. Hvis du for eksempel velger billigere kjøtt og blander det med billigere alternativer som bønner og frosne grønnsaker, vil det vare lenger i gryteretter eller annen mat.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Karbohydrater gjør at du legger på deg

Spist i riktige mengder og som en del av et balansert kosthold, vil ikke karbohydrater (det vil si uten smør, kremede sauser og andre usunne karbokilder) føre til vektøkning. Spis fullkorn og fullkorns karbohydrater som brun ris og fullkornsbrød og poteter med skallet på for å øke inntaket av fiber, og ikke steke stivelsesholdig mat når du prøver å gå ned i vekt.

Å sulte meg selv er den beste måten å gå ned i vekt

Krasjdietter vil neppe føre til vekttap på lang sikt. Faktisk kan de noen ganger føre til langsiktig vektøkning. Hovedproblemet er at denne typen dietter er for vanskelig å opprettholde. Du kan også gå glipp av viktige næringsstoffer, ettersom kostholdsdietter kan begrenses i mengden mat som forbrukes. Kroppen din vil ha lite energi, og kan føre til at du ønsker mat med mye fett og høyt sukkerinnhold. Dette kan føre til at du spiser mat og mer kalorier enn du trenger, og forårsaker vektøkning.

Noen matvarer fremskynder stoffskiftet

Metabolisme beskriver alle de kjemiske prosessene som fortsetter kontinuerlig inne i kroppen for å holde deg i live og organene fungerer normalt, for eksempel å puste, reparere celler og fordøye mat. Disse prosessene trenger energi, og mengden energi som kreves varierer mellom individer, avhengig av faktorer som kroppsstørrelse, alder, kjønn og gener.

Det hevdes at visse matvarer og drikkevarer kan øke stoffskiftet ved å hjelpe kroppen til å forbrenne mer kalorier og hjelpe med vekttap. Det er lite vitenskapelig bevis for dette. Vær oppmerksom på at noen av disse produktene kan inneholde høye nivåer av koffein og sukker.

Alle slankepiller er trygge å bruke for vekttap

Ikke alle slankepiller er effektive eller trygge å bruke for å gå ned i vekt. Det er en rekke reseptbelagte medisiner tilgjengelig fra fastlegen din for vekttap. Det er også andre ikke-foreskrevne, ikke-lisensierte vekttapsprodukter tilgjengelig på markedet som kan inneholde ingredienser som er direkte helseskadelige. Hvis du er bekymret for vekten din, kontakt lege eller annen helsepersonell.

Matvarer som er merket «lite fett» eller «redusert fettinnhold» er alltid sunne valg

Vær forsiktig. Matvarer som er merket «lite fett», må ikke inneholde mer enn en bestemt mengde fett for å bruke denne merkingen lovlig. Hvis en mat er merket som «fettfattig» eller «redusert fettinnhold», bør den inneholde mindre fett enn fullfettversjonen, men det gjør det ikke automatisk til et sunt valg; Sjekk etiketten for å se hvor mye fett den faktisk inneholder. Noen fettfattige matvarer kan også inneholde høye nivåer av sukker.

Å kutte ut all snacks kan hjelpe deg å gå ned i vekt

Snacks er ikke problemet når du prøver å gå ned i vekt; Det er hva slags snack. Mange mennesker trenger en matbit mellom måltidene for å opprettholde energinivået, spesielt hvis de har en aktiv livsstil. Velg frukt eller grønnsaker i stedet for chips, sjokolade og andre snacks som inneholder mye sukker, salt og fett.

Å drikke vann hjelper deg med å gå ned i vekt

Vann fører ikke til at du går ned i vekt, men det holder deg hydrert og kan hjelpe deg med å spise mindre. Vann er viktig for god helse og velvære. Noen ganger kan tørst forveksles med sult.

Å hoppe over måltider er en god måte å gå ned i vekt

Å hoppe over måltider er ikke en god idé. For å gå ned i vekt og holde den vekk, må du redusere mengden kalorier du forbruker og øke kaloriene du forbrenner gjennom trening. Men å hoppe over måltider helt kan føre til tretthet og kan bety at du går glipp av viktige næringsstoffer. Det er også mer sannsynlig at du spiser mat med mye fett og høyt sukkerinnhold, noe som kan føre til vektøkning.

Relaterte artikler:

Effektiv trening for vektreduksjon

Sunt kosthold og trening for vektreduksjon

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!