Går man ned i vekt av å drikke mye vann

0
30
Går man ned i vekt av å drikke mye vann
Foto: Adobe Stock

Mange studier støtter teorien om at vann er gunstig for vekttap. Lær mer om hvordan du kan gå ned i vekt ved å drikke mye vann.

Går man ned i vekt av å drikke mye vann?

Hydrering nøkkelen for mange faktorer som spiller en rolle i vekttap, inkludert fordøyelse og muskelfunksjon. Imidlertid er det medisinske miljøet fremdeles usikker på hvor mye av innflytelsen av vannforbruk har på vekttap.

I denne artikkelen får du seks grunner til at vann kan hjelpe en person å gå ned i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vann er et naturlig appetittdempende middel

Vann kan hjelpe med vekttap. Når magen opplever at den er full, sender den signaler til hjernen om å slutte å spise. Vann kan bidra til å ta plass i magen, noe som fører til en følelse av metthet og reduserer sult. En person kan også tenke at de er sultne når de faktisk er tørste. Å drikke et glass vann før du spiser noe, kan bidra til å dempe unødvendig sug etter mat.

Vann øker kaloriforbrenningen

Noe forskning indikerer at det å drikke vann kan bidra til å forbrenne kalorier. I en studie fra 2014 opplevde 12 personer som drakk 500 ml kaldt og romtemperert vann en økning i energiforbruket. De forbrente mellom 2 og 3 prosent flere kalorier enn vanlig på 90 minutter etter å ha drukket vannet. Vann kan også øke kroppens energiforbruk midlertidig eller antallet forbrente kalorier mens du hviler.

Vann hjelper til med å fjerne avfall fra kroppen

Når kroppen er dehydrert, kan den ikke fjerne avfall som urin eller avføring. Vann hjelper nyrene med å filtrere giftstoffer og avfall mens organene beholder essensielle næringsstoffer og elektrolytter. Når kroppen er dehydrert, beholder nyrene væske. Dehydrering kan også resultere i harde eller klumpete avføring og forstoppelse. Vann holder avfallet i bevegelse ved å myke eller løsne herdet avføring. Vann hjelper også kroppen med å komme seg etter fordøyelsesproblemer, for eksempel diaré og fordøyelsesbesvær. Når avfallet bygger seg opp i kroppen, kan folk føle seg oppblåst, hovne og trøtte.

Drikkevann kan redusere det totale, flytende kaloriinntaket

Vann er et kalorifri alternativ til energidrikker eller juice. Det er lett å samle flytende kalorier ved å drikke brus, juice eller søtet kaffe eller te. De fleste ignorerer også hvor mange kalorier de inntar i sportsdrikker eller alkoholholdige drikker. Å bytte ut noen få kaloridrikker hver dag for vann eller andre drikke uten kalorier, for eksempel urtete, kan ha langsiktige fordeler for vekttap.

Vann er nødvendig for å forbrenne fett

Uten vann kan kroppen ikke metabolisere lagret fett eller karbohydrater på riktig måte. Prosessen med å metabolisere fett kalles lipolyse. Det første trinnet i denne prosessen er hydrolyse, som oppstår når vannmolekyler interagerer med triglyserider (fett) for å lage glyserol og fettsyrer. Å drikke nok vann er viktig for å forbrenne fett fra mat og drikke, samt lagret fett.

Vann er viktig når du trener

En av de viktigste komponentene i en vekttapplan er trening. Vann hjelper muskler, bindevev og ledd til å bevege seg riktig. Det hjelper også lungene, hjertet og andre organer til å fungere effektivt når de øker aktiviteten under trening. Å være hydrert reduserer risikoen for ting som kan komme i veien for en god trening, for eksempel muskelkramper og tretthet. Drikk alltid vann før, under og etter trening for å unngå dehydrering. Det er viktig å ha vann tilgjengelig, spesielt hvis du trener under varme, fuktige eller veldig solfylte forhold.

Relaterte artikler:

Kan man drikke for mye vann

Hva gjør vann med kroppen

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!