Går ikke ned i vekt med lavkarbo

0
388
Går ikke ned i vekt med lavkarbo
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Lavkarbodietter er veldig populære, men det kan være fort gjort å gjøre feil. Lær mer om hva du ikke bør gjøre for å ha full effekt av en lavkarbodiett.

For å høste alle de metabolske fordelene ved lavkarbo dietter, er det ikke bare å kutte ned på karbohydrater for at du skal gå ned i vekt.

Her er de 5 vanligste lavkarbo feilene, og hvordan du kan unngå dem.

Du spiser for mye karbohydrater

Selv om det ikke er noen streng definisjon av et lavkarbokosthold, regnes alt under 100–150 gram karbohydrater per dag generelt som lavkarbo. Dette beløpet er definitivt mye mindre karbohydrater enn det som er vanlig i det vestlige kostholdet. Du kan oppnå gode resultater innenfor dette karbohydratområdet, så lenge du spiser ubearbeidet mat.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Men hvis du vil komme inn i ketose – som er essensielt for et ketogent kosthold – kan til og med dette inntaket være for høyt. De fleste vil da trenge å gå under 50 gram per dag for å nå ketose.

Du får i deg for mye protein

Protein er et veldig viktig makronæringsstoff som de fleste ikke får nok av. Det kan forbedre følelser av metthet, og øke fettforbrenningen bedre enn andre makronæringsstoffer. Generelt bør mer protein føre til vekttap og bedre kroppssammensetning. Imidlertid kan en lavkarbo der man spiser mager, animalsk mat, ende opp med å spise for mye av det. Når du spiser mer protein enn kroppen trenger, vil det bli lagret som fett, og du oppnår ikke det vekttapet du ønsker. Ifølge noen forskere, bør en lavkarbodiett inneholdemye fett og moderat med protein. Et mål kan være 0,7–0,9 gram protein per kilo kroppsvekt (1,5–2,0 gram per kg).

Du vegrer deg for å spise mye fett

De fleste får størstedelen av kaloriene sine fra karbohydrater, spesielt sukker og korn. Når du fjerner denne energikilden fra kostholdet ditt, må du bytte den ut med noe annet. Imidlertid er det noen som tror at å kutte ut fett på når du går på en lavkarbo diett, vil gjøre kostholdet ditt enda sunnere. Hvis du ikke spiser karbohydrater, må du tilsette fett for å kompensere. Å la være kan føre til sult og mangelfull ernæring. Det er ingen vitenskapelig grunn til å frykte fett, så lenge du unngår transfett og velger sunt som enumettet og omega-3 fett i stedet. Et fettinntak rundt 70% av den totale mengden kalorier, kan være et godt valg, dersom du går på lavkarbo- eller ketogene dietter.

Du får i deg for lite salt

En av mekanismene bak lavkarbo dietter er en reduksjon i insulinnivåer. Insulin har mange funksjoner i kroppen din, for eksempel å fortelle fettceller om å lagre fett og nyrene dine for å holde på salt. På en lavkarbo-diett går insulinnivået ditt ned og kroppen begynner å kvitte seg med overflødig salt, og vann sammen med det. Dette er grunnen til at folk ofte kvitter seg med overflødig vann i løpet av noen dager etter å ha spist lite karbohydrater. Imidlertid er salt en avgjørende elektrolytt. Lavt natriumnivå kan bli problematisk når nyrene kvitter seg med for mye av det. Dette er en av grunnene til at folk får bivirkninger på dietter som er lite karbohydrater, som tretthet, hodepine og til og med forstoppelse. Den beste måten å omgå dette problemet er å tilsette mer salt i kostholdet ditt. Du kan gjøre dette ved å salte maten, men hvis det ikke er nok, prøv å drikke en kopp buljong hver dag.

Du slutter for tidlig med lavkarbodietten

Kroppen din er designet for å forbrenne karbohydrater. Derfor, hvis karbohydrater alltid er tilgjengelige, er det det kroppen din bruker som energi. Hvis du drastisk kutter ned på karbohydrater, må kroppen din legge om til fettforbrenning, som enten kommer fra kostholdet ditt eller fettlager i kroppen. Det kan ta noen dager for kroppen din å tilpasse seg å forbrenne fett i stedet for karbohydrater, hvor du sannsynligvis vil føle et visst ubehag. Hvis du føler deg uvel i noen dager, kan du bli fristet til å slutte med lavkarbo. Husk imidlertid at det kan ta 3-4 dager før kroppen din tilpasser seg lavkarbo dietten, med full tilpasning som kan ta flere uker. Derfor er det viktig å være tålmodig i begynnelsen og overholde kostholdet ditt strengt.

Relaterte artikler:

Lavkarbo som gir energi

Grønnsaker med lite karbohydrater

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!