Går ikke ned i vekt med kaloriunderskudd

0
113
Går ikke ned i vekt med kaloriunderskudd
Foto: Adobe Stock

Når en person ikke går ned i vekt, er det ofte på grunn av feil kostholds- og treningsrutiner. Lær mer om hvorfor du ikke går ned i vekt.

Går ikke ned i vekt med kaloriunderskudd

Kalorier er en måleenhet som viser energimengden i mat og drikke. Kroppen krever et visst antall kalorier for å fungere. Det vil konvertere overflødige kalorier til fett, og dermed øke totalvekten. Kroppen kan bare gå ned i vekt når den brenner mer kalorier enn den tar inn. Hvis du ikke går ned i vekt, er det stor sannsynlighet for at du ikke har et kaloriunderskudd. En person kan gå ned i vekt gjennom et kaloribegrenset kosthold og regelmessig fysisk aktivitet. Imidlertid kan mange faktorer forhindre vekttap.

Når det er sagt, kan det være medisinske årsaker til at du ikke går ned i vekt, men det er mer sjelden. Oppsøke lege dersom du er usikker på om det er en underliggende medisinsk årsak som gjør at du ikke går ned i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Trening og kosthold

Kroppen må forbrenne flere kalorier enn den bruker for at en person å gå ned i vekt. Det er viktig å være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Dette innebærer at kroppen forbrenner mer kalorier enn den får fra kostholdet. Trening er en effektiv måte å forbrenne kalorier på. Men for å oppleve et betydelig vekttap, trenger en person å kombinere trening med å konsumere færre kalorier. Forskning antyder at uten tilstrekkelige endringer i kostholdet, er det lite sannsynlig at trening alene vil føre til betydelig vekttap for de fleste. En person kan være i stand til å gå ned i vekt med ekstremt høye treningsnivåer, men selv i disse tilfellene er det lite sannsynlig å gå ned mer enn omtrent 4 kg.

Kroppen forbrenner de fleste av kaloriene gjennom sin basale metabolske hastighet. Dette refererer til alle prosessene som opprettholder livet, for eksempel fordøye mat og puste. Selv hjerneaktivitet forbrenner kalorier. Fysisk aktivitet, som refererer til alle kroppens bevegelser, tar opp en mye mindre mengde energi. Husarbeid og gå opp trappene kvalifiserer som fysisk aktivitet. Strukturert fysisk trening forbrenner en enda mindre andel kalorier. Uten en tilstrekkelig reduksjon i antall kalorier som en person forbruker, er det veldig vanskelig å gå ned i vekt gjennom trening. Forskning antyder også at folk har en tendens til å spise mer mat når de trener regelmessig. Dette kan gjøre det vanskeligere å opprettholde et kaloriunderskudd og gå ned i vekt. Den beste måten å gå ned i vekt er ved å kombinere trening med et kaloribegrenset kosthold.

Slanking

Mange strenge dietter er basert på ingen vitenskapelige bevis, og de kan være kontraproduktive med tanke på vekttap. De store mengder penger som folk tjener ved å lage vekttapdietter har ført til en overveldende variasjon. Mange av disse diettene er svært restriktive og kan forårsake helseproblemer. Det er mulig for noen dietter, for eksempel Atkins dietten, å gå ned i vekt. Men i de fleste tilfeller skyldes dette tapet av vann og muskler, i stedet for fett. Disse diettene kan også være vanskelige å opprettholde etter at du har nådd målet ditt, og de fleste legger på seg igjen tapt vekt kort tid etter at dietten er avsluttet. De mest effektive og sunne diettene har betydelig variasjon og er balanserte. Det er viktig å konsumere færre kalorier, men dette bør ikke skyldes at man legger ekstreme begrensninger for hva du kan spise og ikke spise. Det er imidlertid gunstig å kutte ut sukker og usunt fett, for eksempel transfett.

Trening

Noen forskere anbefaler å trene i 225–420 minutter per uke for effektivt vekttap. Regelmessig trening er viktig for vekttap. En studie i tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Training antyder minst 225 til 420 minutter med fysisk aktivitet per uke for effektivt vekttap. Det er også viktig å opprettholde dette nivået over en lengre periode. Å delta i forskjellige typer trening kan også påvirke vekttap.

De to hovedtypene av trening er aerob og anaerob. Aerob, eller utholdenhetsøvelser innebærer kontinuerlig og repeterende bruk av store muskelgrupper, for eksempel armer og ben. Eksempler på aerobe øvelser inkluderer jogging og sykling. Anaerobe øvelser innebærer korte, intense utbrudd av aktivitet. Eksempler på anaerob trening inkluderer trening med HIIT intervaller. Mens aerobe øvelser er avhengige av en kontinuerlig tilførsel av oksygen for energi, får anaerobe øvelser all sin energi fra glukose lagret i muskler. Begge treningsformene har flere fordeler for generell helse, men det er debatt om hvilken som er mest nyttig for vekttap. Aerob trening har en direkte effekt på vekttap, men anaerob trening alene har ikke den effekten. Anaerob trening kan bygge muskler og forbrenne fett, men fordi muskler veier mer enn fett, vil det ikke være noen reduksjon i vekt. Anaerob trening kan imidlertid omdanne kroppsfett til mager muskulatur. Siden muskler veier mer enn fett, forklarer dette sannsynligvis mangelen på vekttap fra anaerob trening. Anaerobe øvelser, for eksempel vekttrening, kan også øke kroppens basale stoffskifte. Dette betyr at de kan ha en mer varig effekt. En kombinasjon av aerob og anaerob trening er sannsynligvis den beste metoden for å trene for vekttap.

Søte drikker

Forbruk av for mange sukkerholdige drikker kan forhindre vekttap. Forskning viser at mengden sukker i kostholdet påvirker vektøkningen. Men mye av dette kan være spesielt relatert til forbruk av sukkerholdige drikker. Det er lett å overse søte drikker som en del av kostholdet. Men mange sukkerholdige drikker inneholder mange kalorier. I motsetning til forskjellige matvarer med høyt kaloriinnhold, tilfredsstiller disse drinkene ikke sult, og gir en utilstrekkelig mengde energi til kroppen. Dette gjør det lettere å konsumere for mange sukkerholdige drikker uten å legge merke til det. Forskning antyder at sukkerholdige drikker kan spille en rolle i overvekt, diabetes type 2 og hjertesykdom. Å begrense eller eliminere forbruket av sukkerholdige drikker kan bidra til å øke vekttap.

Søvn

Dårlig kvalitet på søvn eller utilstrekkelig søvn kan påvirke vekttap. Studier viser at dårlig søvn kan øke risikoen for overvekt og diabetes. Det er også mulig at mangel på søvn kan forstyrre kroppens evne til å regulere sult. I en studie som involverte 472 overvektige voksne, var tidsbruken man brukte på søvn en betydelig prediktor for suksessen til et intensivt vekttapsprogram. Stress var den andre betydningsfulle prediktoren. Voksne i alderen 18–65 år bør ta sikte på 7–9 timers søvn per natt. Eldre voksne bør sove i 7–8 timer.

Relaterte artikler:

Gått opp i vekt på kort tid

Sykdommer som kan føre til overvekt

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her