Går ikke ned i vekt etter fødsel

0
292
Går ikke ned i vekt etter fødsel
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

For mange kvinner kan det være en kamp å oppnå en sunn vekt etter graviditet. Lær mer om hvorfor du ikke går ned i vekt etter fødsel.

Går ikke ned i vekt etter fødsel

Det kan være stressende å ta vare på en nyfødt, tilpasse seg en ny rutine og komme seg etter fødsel. Det er imidlertid viktig å gå tilbake til en sunn vekt etter fødselen, spesielt hvis du planlegger å bli gravid igjen i fremtiden. Denne artikkelen ser på 16 evidensbaserte metoder du kan bruke for å gå ned i vekt etter fødselen.

Hva er «Babyvekt?»

Det er anbefalt at kvinner i et sunt vektområde øker mellom 11–16 kg under svangerskapet. Denne vektøkningen består av babyen, morkaken, fostervann, brystvev, mer blod, utvidelse av livmoren og ekstra fettlagre. Det ekstra fettet fungerer som en energireserve for fødsel og amming. Imidlertid kan overflødig vektøkning resultere i for mye fett. Dette er hva folk generelt refererer til som «babyvekt», og det er veldig vanlig. Nesten halvparten av kvinner øker mer enn den anbefalte mengden vekt under graviditet.

Konsekvensene av å ha overflødige vekten inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Økt risiko for å være overvektig.
  • Økt risiko for diabetes og hjertesykdom.
  • Større risiko for komplikasjoner ved senere graviditeter ..
  • Høyere helserisiko for kvinner med svangerskapsdiabetes.

Følgende oversikt inneholder evidensbaserte tips for å hjelpe deg med å miste de ekstra kiloene.

Vær tålmodig

Vekttap etter graviditet kan ta tid, og det er ikke sikkert at du går tilbake til babyens vekt eller en sunn vekt med en gang.

Unngå overdreven slanking

Kosthold med lite kaloriinnhold anbefales ikke, spesielt for ammende kvinner. Å redusere inntaket med omtrent 500 kalorier per dag er imidlertid generelt trygt, og vil hjelpe deg å miste omtrent 0,5 kg per uke.

Amming

Amming har mange fordeler for mor og barn. Det kan gjøre vekttap vanskeligere de første tre månedene etter fødselen, men etter tre måneder kan amming hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Telle kalorier

Å telle kalorier manuelt eller med en app kan hjelpe deg med å holde oversikt over hva du spiser og støtte vekttap.

Spis mer løselig fiber

Løselig fiber kan hjelpe med vekttap ved å øke følelsen av metthet og regulere appetitthormoner.

Spis mer proteiner

Protein støtter vekttap ved å øke metabolismen din, øke følelsen av fylde og redusere appetitten.

Spis sunn mat

Ha sunn mat som frukt, grønnsaker, nøtter og yoghurt hjemme og lett tilgjengelig. Oppbevare usunn mat ute av syne, eller ha dem ikke i huset i det hele tatt.

Styr unna sukker

Tilsatte sukker og raffinerte karbohydrater inneholder mange kalorier, har liten ernæringsmessig fordel og bidrar til mange livsstilssykdommer, som diabetes og hjertesykdom. Du kan unngå dem ved å holde deg til hele matvarene.

Spis minst mulig bearbeidet mat

Bearbeidet mat inneholder høyere sukker, fett, salt og kalorier, og er dårlig for helsen din. Bytt dem ut med ferske, hele matvarer.

Avstå fra alkohol

Det er best å unngå alkohol hvis du prøver å gå ned i vekt. I tillegg kan alkoholen du drikker overføres til babyen din mens du ammer.

Aerob trening

Aerob trening har mange viktige helsemessige fordeler. Trening – på hvilket som helst intensitetsnivå – kombinert med kosthold er en effektiv vekttapsmetode.

Trene styrke

Motstandstrening hjelper deg å gå ned i vekt og opprettholde muskelmasse, og kan hjelpe ammende kvinner med å beholde benmineraltettheten.

Drikk mer vann

Drikkevann øker stoffskiftet og hjelper vekttap. Det er spesielt viktig for å holde deg hydrert under amming. Mål å drikke minst 34–68 gram (1-2 liter) per dag.

Få kvalitetssøvnen du trenger

Dårlig søvn kan ha en negativ innvirkning på vektnedgangen. Selv om det er vanskelig med en nyfødt, kan du prøve å få så mye søvn du kan og be om hjelp når du trenger det.

Delta i en støttegruppe

Personlige og online vekttapgrupper kan være fordelaktig, selv om mer forskning er nødvendig for å sammenligne effektiviteten deres med andre vekttapstrategier.

Søk hjelp

Å komme seg til en sunn vekt er viktig, men bør ikke være en årsak til stress eller angst. Hvis du føler at du ikke takler, kan du be om hjelp fra familie, venner og lege.

Relaterte artikler:

Vektøkning gravid tabell

Vektøkning gravid uke for uke

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!