Gå vs jogge

0
39
Gå vs jogge
Foto: Sebastién Goldberg - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Hvis du foretrekker å gå fremfor å løpe, lurer du kanskje på hvordan de to øvelsene sammenlignes. Lær mer om hvorfor du bør gå mer.

Åpenbart vil du i de fleste tilfeller dekke flere kilometer, forbrenne mer kalorier og trene musklene mer på samme tid hvis du går raskere. Høyintensiv trening, som å løpe, gjør deg også bedre. Men rask gange er en utmerket øvelse med moderat intensitet for å redusere helserisiko, bygge kondisjon og hjelpe til med vekttap. Rolig gange for å komme i gang med 30 minutters kardio hver dag har mange fordeler

Poenget er at både å gå og løpe er gode måter å komme i form på. Men å gå har tydelige fordeler som kan gjøre det mer tiltalende eller passende for noen mennesker. Lær de forskjellige måtene å gå kan faktisk være bedre enn å løpe eller jogge.

Færre skader

Å gå gir mye færre skader enn å jogge eller løpe, minst skader ved alle aerob trening. Det har lenge vært mistanke om at løpeskader, så vel som stress fra lange løp som maraton, kan føre til endringer som kan føre til slitasjegikt, spesielt i knærne. Forskere bemerker at opptil halvparten av alle løpere blir rammet av løpeskader hvert år, noe som kan føre til varig skade

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Lavere belastning

Løpere treffer bakken med tre ganger kroppsvekten for hvert steg, mens det å gå gir en belastning på bare 1,5 ganger kroppsvekten. Som trening med lavere belastning kan gåing føre til at du føler mindre tretthet sammenlignet med løping. Å gå gir også mindre slitasje på kroppen din. Likevel er det fortsatt en vektbærende øvelse som kan forhindre tap av beinmasse.

Enkelt og bærekraftig

Det er mange aktiviteter med høy intensitet – som løping, hoppetau, plyometrisk trening eller bootcamp-treningsøkter – som er kjent for å forbrenne betydelige kalorier på kort tid. Men ikke alle kan opprettholde disse aktivitetene lenge nok til å få en god nok effekt. Å gå derimot, er bærekraftig i lengre tid. For eksempel kan noen som ikke er komfortable med å løpe i mer enn fem eller ti minutter, være i stand til å opprettholde rask gange i 30 til 45 minutter og forbrenne flere kalorier i prosessen. Videre, hvis det er mer behagelig å gå, er det mer sannsynlig at du opprettholder treningen. Poenget er at du kanskje kan forbrenne flere kalorier med å gå turer regelmessig, enn du gjør med sporadiske, korte treningsøkter med jogging.

Hyggelig, sosialt og stressreduserende

Turgåere kan redusere farten, nyte utsikten, utforske en sti, gå innom en butikk eller stoppe for en matbit. Løpere løper ofte bare forbi, med hensikt å løpe på en bestemt tid. Denne fordelen med å gå har blitt vist ved forskning å ha helsemessige fordeler. Å gå i naturlige omgivelser som en park kan bidra til å avlaste stress. Du kan ta en gåtur når som helst. I tillegg fungerer gange også som en morsom, sosial aktivitet som nesten alle kan ha glede av. Det er ikke så anstrengende at det forstyrrer evnen din til å snakke, så å gå er perfekt for å komme i litt trening mens du også har inngående samtaler med venner og familie.

Mindre svett

Vanligvis kan du gå under lunsj uten å måtte dusje etterpå, mens løpstrening vil kreve at du dusjer etterpå. Du vil også være mindre sannsynlig å få varmesyke under varmt vær hvis du går i stedet for å løpe, selv om du fortsatt må ta forholdsregler for å forhindre overoppheting.

Ingen forberedelser eller spesielle klær

Løpere må ta på seg løpeklærne, mens turgåere ofte kan gå i det de har på seg, kanskje bare med bytte til komfortable sko. Mens du kanskje vil ha på deg treningsklær for en trening på tredemøllen, kan du ta en rask spasertur uten å forberede deg. Du kan gå til jobb eller gjøre dine daglige ærend til fots mens du har på deg komfortable sko eller sandaler. Dette vil bidra til å redusere lange perioder der du sitter, som kan føre til økt helserisiko. Turgåere trenger ikke spesielle klær eller må vente med å bevege seg til de skal gå på treningsstudioet eller ut å løpe.

De som går møter aldri veggen

Langdistanseløpere kan møte veggen, ved at de brenner ut alt tilgjengelig drivstoff og opplever ekstrem tretthet. Turgåere treffer vanligvis ikke veggen på en langtur, fordi de er avhengige av aerobe energikilder. Turgåere kan fylle på med drivstoff mens de går, og kroppene har tiden det tar å fordøye og bruke drivstoffet.

Relaterte artikler:

Hvor mange skritt når du går tur

Gå tur med vektvest

Annonse fra MILRAB