Gå tur på morgenen

0
759
Gå tur på morgenen


HØSTSALG!



Gå tur på morgenen. Lær mer om hvorfor du bør gå tur om morgenen, og hvordan du skal komme i gang med trening om morgenen.

Hvorfor gå tur om morgenen

Det er en grunn til at mange liker å gå på morgenen. Det har mange fordeler. Du er avslappet og har bygd opp overskuddet etter en god natts søvn. Å gå tur om morgenen gir deg også rom for refleksjon og ettertanke, og det er fin måte å legge planer for hva som skal skje resten av dagen. Å gå turer gjør deg klar i hodet, og du er mer enn klar for starte dagen etter en tidlig gåtur. Etter å ha gjort unna treningsturen er ettermiddagen frigjort, og du trenger ikke stresse med å finne tid til trening i en ellers så tettpakket hverdag.

Hvordan komme i gang med å gå tur på morgenen

Selv om det å gå tur om morgenen gir mange fordeler, kan det for mange være vanskelig å få til en rutine der du går turer tidlig om morgenen. Det kan du gjøre noe med, og det ha en strategi og plan for hvordan du skal gjennomføre gåturer om morgenen, har du kommet langt på vei for å greie det. Her får du noen tips til hvordan du skal greie å gå tur om morgenen.

Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå med å gå turer på morgenen

List opp alle fordeler med å gå tur på morgenen, og sett deg et treningsmål eller andre mål du ønsker å opp nå med treningen. Sett spesifikke, realistiske og tidsbestemte mål. Bestemme også hvilke dager du skal gå tur på morgenen, og gjennomføre gåturene som planlagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Sett deg et mål

Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå i forhold til det å løpe om morgenen. Det kan være at du ønsker å frigjøre tid på ettermiddagene i en stressende hverdag, der det er minimalt med egentid. Sett deg mål for hvor mange ganger du ønsker å løpe om morgenen hver uke. Det kan være lurt å starte med én dag i uka, der du planlegger å løpe tidlig om morgenen, for å teste ut hvordan det fungerer. Når du har satt deg klare mål for hva du vil oppnå med trene tidlig, vil det gjøre det enklere for deg å nå målene du har satt deg.

Vær forberedt på at det kan ta litt tid

Rom ble ikke bygd på en dag. Det å etablere den gode vanen det er å gå turer om morgenen er heller ikke gjort over natten. Det vil komme tilbakeslag, der du i kortere eller lengre perioder ikke kommer deg opp morgenen for å gå tur. Det som er viktig er at du reiser deg for hvert tilbakeslag og aldri gir opp! Vær tålmodig, og du vil, før eller senere, ha gjort det til en vane å løpe om morgenen.

Få nok søvn

Sørg for at du får deg nok søvn. Du bør som et minimum ha 6-7 timers god søvn hver natt. Dersom du har som mål å gå en tur tidlig om morgenen, kan det være at du må justere tidspunktet i forhold til når du legger deg om kvelden. Det er viktig at søvn ikke blir en salderingspost bare fordi du starter å gå turer på morgenen.

La det gå sport i å gå turer om morgenen

Du er et konkurransemenneske. La det gå sport i å komme seg opp om morgenen for å løpe. Før motivasjonen, selvdisiplinen og iveren etter å gå turer over på det å trene tidlig. Du har det som skal til for å gjennomføre det du ønsker å gjøre.

Avtal å gå tur sammen med noen

Avtal med noen du kjenner som også kunne tenke seg å gå turer tidlig om morgenen. Å forplikte seg til å gå tur tidlig på morgenen sammen med andre, kan gjøre det vanskeligere å droppe ut. Trener du sammen med én eller flere, kan dere motivere hverandre på dager da motivasjonen ikke er helt på topp. Gjør gåturer om morgenen til en sosial begivenhet.

Hold deg varm når du går turer om morgenen

Når du går tidlig om morgenen er det viktig at du holder deg varm, spesielt om vinteren da det kan være iskaldt ute. Hvis du ikke kler deg godt nok, kan det bli et sjokk på kroppen når du først kommer deg ut. Sjekk værmeldingen kvelden i forveien, og finn frem klær tilpasset temperaturen ute.

Relaterte artikler:

Hvorfor gå tur

Gå tur som trening

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!