Gå tur når man er forkjølet

G

Lær mer om man bør trene når man er forkjølet, og i hvilken grad man kan trene alternativt med å gå tur når formen ikke er helt på topp.

Trene når man er forkjølet

Når treningsiveren er på topp, kan det være fristende å kjøre på trening, også når man har pådratt seg en forkjølelse. En forkjølelse er isolert sett ikke så alvorlig, men like fullt en infeksjon forårsaket av et virus eller bakterie. Når du er syk har kroppen mer enn nok med å kvitte seg med infeksjonen, og hvis du i tillegg trener, kan det forlenge sykdomsperioden, og i verste fall gjøre deg enda sykere. Jo hardere intensitet du trener med når du er forkjølet, jo større belastning blir det på kroppen. Å fortsette treningen som vanlig mens du er forkjølet kan bidra til at det tar enda lenger tid å komme tilbake formnivået du var på før du ble forkjølet.

Trening med lav intensitet når du er forkjølet

Selv om hovedregelen bør være å avstå fra å trene når du forkjølet, i hvert fall inntil forkjølelsen er på retur, kan det å gå tur når du er forkjølet være et alternativ. Å gå korte, rolige turer vil påføre kroppen relativt lav belastning, og kan være et alternativ hvis du føler for det. Lytt til kroppen og gjør en vurdering om dette er greit. Har du ikke lyst eller overskudd til å trene, skal du heller ikke gjøre det.

Relaterte artikler:

Gå tur som trening

Hvorfor gå tur

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg