Gå tur med vektvest

0
52
Gå tur med vektvest
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Du har kanskje lurt på om du skal bruke vektvest når du går tur. Er dette en god idé for folk flest? Les mer for å lære om fordeler og ulemper med å bruke vektvest når du trener.

Vektvest er ikke for alle

En vektvest som er tilpasset turgåere, har vekten der kroppen naturlig legger til ekstra vekt – rundt overkroppen, i sentrum av kroppen. Du har ikke risikoen for repeterende bevegelsesskader og unaturlig stress på føttene, armene eller anklene du gjør med ankelvekt eller håndvekt.

En liten studie fant at vektvester opptil 5% av kroppsmassen ble godt tolerert av personer som vanligvis ikke trente. Generelt følte de ikke at de trente mer anstrengende. Hvis du har problemer med knær, ankler, føtter, hofter, er det bedre å veie mindre når du går, da hvert kilo gir mer stress på leddene. En vektet vest vil ikke være å anbefale. Hvis du ikke har vondt eller smerter, kan det brukes en vektvest, men det er vanligvis bedre (eller mer nyttige) måter å oppnå de samme målene på.

Forbrenne flere kalorier når du går tur med vektvest

Jo mer du veier, jo flere kalorier forbrenner du per kilometer. Dette er sant, men forskjellen er liten for en hvilken som helst vekt du komfortabelt kan legge til kroppen din. I stedet for å legge vekt på kroppen din, trenger du bare å gå et ekstra minutt for å forbrenne samme antall kalorier.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


En ryggsekk har imidlertid ulemper. Stroppene kan være ubehagelige, og all vekten er på ryggen din. En vektvest er designet for å fordele vekten jevnt, og noen mennesker kan synes det er mer behagelig enn en ryggsekk.

Hva du skal se etter når du skal ha en vektvest

Hvis du fortsatt er overbevist om at dette er noe for deg, må du prøve før du kjøper. Her er tips for hva du skal se etter:

  • Justerbar: Du bør være i stand til enkelt å legge til eller trekke fra små mengder vekter (for eksempel 0,5 kgs vekter).
  • Balansert: Vektene skal fordeles jevnt rundt overkroppen.
  • Pustende: Se etter et design i mesh eller et svetteabsorberende stoff med god luftgjennomstrømning, slik at du ikke blir klam og svett.
  • Montering: Vesten skal passe godt, ikke for stram og ikke løs.
  • Funksjonell: Designet skal fremdeles fungere bra hvis du i tillegg vil ha på deg en drikkesekk, hvis du skal bruke den for turer på over 30 minutter. Du vil ikke at vektene skal svinge fritt, og bidra til ubehagelige sidebevegelser når du går.

Relaterte artikler:

Løpe med vektvest

Vektvest trening

Annonse fra MILRAB