Gå tur i ulendt terreng

0
10
Gå tur i ulendt terreng
Stock.adobe.com

Gå tur i ulendt terreng

Gå tur i ulendt terreng. Lær mer om hvordan du kan gå tur i ulendt terreng for å ha best mulig effekt av å gå tur som trening.

Hvorfor gå tur i ulendt terreng

Å gå tur i ulendt terreng kan gjøre treningen mer effektiv og gi deg bedre treningseffekt, noe som også kan gjøre at du bruker mindre tid på gåturene. Når du går tur i ulendt terreng vil det mer naturlig gjøre at pulsen veksler mellom lav, moderat og kanskje hard intensitet hvis du går med rask gange. Pulsen vil naturlig gå opp når du går i motbakker, og ned når du går i lettere terreng. Å gå turer på denne måten kan være mer motiverende enn at du skal gjennomføre treningsøkter med intervall eller andre former for trening med høyere intensitet.

Hvordan gå tur ulendt terreng

Du kan veksle mellom å gå turer i ulendt terreng i områder som veksler mellom et terreng med mye opp og ned. Utnytt mulighetene om sommeren. Da kan du gå turer på skogsveier og stier, der det naturlig kan være store variasjoner i terrenget. For at du skal ha best mulig effekt av å gå i ulendt terreng, kan du øke tempoet i stigninger, slik at pulsen går opp. Tilsvarende tar du rolig i de lettere partiene. Har du liten eller ingen erfaring med å gå turer med høyere puls, kan det være lurt å gå med høyere puls i kortere perioder, for så å øke disse når du blir i bedre form.

Gå tur i ulendt terreng

Å gå tur i ulendt terreng med vekslende intensitet, kan være tilnærmet like effektivt som jogging, og du vil raskt merke at formen blir bedre. Pass bare på at hovedvekten av treningen er med lav intensitet.

Relaterte artikler:

Gå i motbakke

Gå tur som trening

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here