Gå tur i skogen

0
37
Gå tur i skogen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Bortsett fra de åpenbare fordelene som å få frisk luft og trening, er det studier som viser at en tur i skogen kan være noe det sunneste du kan gjøre.

Å gå tur i skogen kan bidra til å forebygge kreft

En viktig del av immunforsvaret vårt består av celler som kan bekjempe kreft. Kan en tur i skogen virkelig få disse cellene til å gå? Forskere tok blodprøver fra små grupper av frivillige før de la ut på skogsekspedisjonen. De tilbrakte to eller tre dager i skogen. Etter oppholdet på skogshotellet ble blodprøver tatt igjen for analyse, og det viste en bemerkelsesverdig økning i celleaktiviteten som også varte i en måned etterpå. Selv etter en dagstur i skogen viste en økning i disse cellene, selv om langtidseffektene åpenbart var kortere. Tenk deg helsemessige fordeler ved å gjøre dette med jevne mellomrom!

Dufter fra skogen kan redusere stress

Dufter og lukter har en kraftig effekt på helse og følelser. Det ser ut til at lukt er nært knyttet til det emosjonelle sentrum i hjernen vår. Dette er grunnen til at visse lukter og dufter kan vekke en følelse av nostalgi eller andre følelser knyttet til vår fortid. Men kan de bidra til å redusere stress? Dette ønsket forskere å finne ut. De ba fagpersoner om å evaluere humøret og stressnivået deres på dager de gikk i skogen, og på kontrolldagene da de var i sitt normale miljø. Konklusjonene deres viser at skogsturer var avgjørende for å redusere deres kroniske stress.

Hvorfor dette skjedde, er forklaringen at furu, gran, sedertre og sypresser inneholder phytoncider som alfa-pinene og beta-pinene som utgjør essensielle oljer fra mange planter og trær. Disse ble funnet å redusere nivåene av kortisolstreshormonet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Gå tur i skogen kan hjelpe mot depresjon

I en interessant studie ble Londonboere som bodde nær skog funnet å ha bedre mental helse. Selv tilstedeværelsen av trær langs gaten så ut til å ha et positivt utfall, og en studie fant at områder med flere trær hadde lavere resepter for antidepressiva. Det å være i nærheten av et tre eller se det endres med årstidene, hjelper folk til å takle å leve i urbane omgivelser som kan være deprimerende i seg selv. Det er selvsagt mye bedre å gå en tur i en skog, men mange mennesker må nøye seg med å se på et tre eller en tur i en nærliggende park.

Skogsturer kan få hjernen din til å fungere bedre

Å gå gjennom en skog eller et grøntområde med trær har vist seg å hjelpe minne og læring. Skogsbarnehager har blitt populære i Tyskland hvor det er omtrent 450, mens ideen sakte tar av i USA og Storbritannia. Forskning indikerer at barn som leker i disse skogsmiljøene, er bedre på mange kognitive ferdigheter, men også har bedre manuell fingerferdighet og kan vurdere risikoen bedre enn de barna som er utdannet i et lukket rom.

En skogstur kan bidra til å senke blodtrykket

Et naturlig miljø som en skog virkelig har enorme helsemessige fordeler. Det hjelper også til å opprettholde skogene ettersom arbeidsgrupper blir invitert til å delta. En av de nevnte helsemessige fordelene er at skogturer kan bidra til å holde blodtrykket nede. Japanske forskere ba en liten gruppe frivillige gå en to timers spasertur i en skogspark. Som kontroll måtte de gå en lignende tur i urbane omgivelser. Etter at alle testene ble utført, hadde gruppen lavere blodtrykk når de gikk i skogsområdet enn da de gikk i byområder.

Relaterte artikler:

Gå tur med vektvest

Hvor mye forbrenner du med å gå tur

Annonse fra MILRAB