20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

FÅ RABATTKODE OG 10% EKSTRA I RABATT!

Gå tur i karantene

Ettersom nye COVID-19-tilfeller fortsetter å dukke opp, blir mange individer bedt om å bli hjemme i selvkarantene. Lær mer om hvorvidt du kan gå tur i karantene.

I noen land vil treningssentre og andre steder der enkeltpersoner normalt er aktive, forbli midlertidig stengt. Å være i karantene hjemme i lengre perioder kan utgjøre en betydelig utfordring med tanke på å være fysisk aktiv. Stillesittende atferd og lave nivåer av fysisk aktivitet kan ha negative effekter på enkeltpersoners helse, velvære og livskvalitet. Selvkarantene kan også forårsake ekstra stress og utfordre innbyggernes psykiske helse. Fysisk aktivitet og avslapningsteknikker kan være verdifulle verktøy for å hjelpe deg med å opprettholde god helse mens du har i karantene.

WHO (Verdens helseorganisasjon) anbefaler 150 minutter med moderat intensitet eller 75 minutter med intens fysisk aktivitet per uke, eller en kombinasjon av begge. Disse anbefalingene kan fremdeles oppnås selv hjemme, uten spesialutstyr og med begrenset plass. Følgende er noen tips om hvordan du holder deg aktiv og reduserer stillesittende atferd mens du er hjemme i selvkarantene:

Ta korte, aktive pauser i løpet av dagen

Korte periode med fysisk aktivitet utgjør de ukentlige anbefalingene. Dans, lek med barn og husarbeid som rengjøring og hagearbeid er andre måter å holde deg aktiv hjemme.

Følg en online treningstime

Dra fordel av mengden online treningstimer. Mange av disse er gratis og finnes på YouTube. Hvis du ikke har erfaring med å utføre disse øvelsene, vær forsiktig og bevisst på dine egne begrensninger.

Gå tur når du er i karantene

Selv på små områder kan det å gå tur eller gå på stedet være en alternativ treningsform. Hvis du har en samtale, kan du stå eller gå rundt i hjemmet ditt mens du snakker, i stedet for å sette deg ned. Hvis du bestemmer deg for for å gå tur eller trene, må du holde minst 1 meters avstand til andre mennesker.

Reis deg

Reduser stillesittende tid ved å stå opp når det er mulig. Ideelt sett har du som mål å avbryte sitte- og hviletid hvert 30. minutt. Vurdere å sette opp et stående skrivebord ved å bruke et høyt bord eller stable en haug med bøker eller annet materiale for å fortsette å jobbe mens du står. I en stillesittende fritid, prioritere kognitivt, stimulerende aktiviteter, for eksempel lesing, brettspill og gåter.

Avslapningsteknikker

Meditasjon og dyp pust kan hjelpe deg med å forbli rolig.

For optimal helse er det også viktig å huske å spise sunt og holde seg hydrert. WHO anbefaler vann i stedet for sukkersøte drikker. Begrense eller unngå alkoholholdige drikker, og unngå disse strengt hos unge mennesker, gravide og ammende, eller av andre helsemessige årsaker. Sørg for rikelig med frukt og grønnsaker, og begrense inntaket av salt, sukker og fett. Foretrekke fullkorn fremfor raffinert mat.

Relaterte artikler:

Bivirkninger av Moderna

Bivirkninger av Pfizer dose 2

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

BESTSELGERE!

HØSTKUPP!

INNSPURT!

20-50% RABATT!