Gå tur før frokost

0
8
Gå tur før frokost
Foto: Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Når du våkner om morgenen, er bevegelse kanskje ikke din første prioritet. Men å starte dagen med en gåtur før frokost, kan gi kroppen din en rekke helsemessige fordeler.

Her er 10 grunner til at du kanskje vil starte dagen med å komme i noen trinn. Det er også noen tips for å sømløst arbeide det inn i din daglige rutine.

Øke energien din

Å starte dagen med en tur kan gi deg mer energi gjennom dagen. Studier viser at voksne som gikk i 20 minutter opplevde mer vitalitet og energi. En liten studie fant at 10 minutters trappegang gav mer energi enn en kopp kaffe for 18 kvinner som følte seg søvnberøvet. Neste gang du trenger en energiboost om morgenen, eller føler deg trøtt når du våkner, kan det være lurt å prøve en gåtur.

Forbedre humøret ditt

Det er fysiologiske fordeler med å gå om morgenen også.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


En gå tur kan hjelpe med å:

  • forbedre selvtilliten
  • øke humøret
  • redusere stress
  • redusere angst
  • redusere tretthet
  • lette depresjonssymptomer eller redusere risikoen for depresjon

For best resultat, prøv å gå i 20 til 30 minutter minst 5 dager i uken.

Gjennomføre din fysiske aktivitet for dagen

En fordel med å gå om morgenen er at du fullfører den gjennomfører aktiviteten din for dagen – før andre familie-, jobb- eller skoleforpliktelser sluker deg. Retningslinjene for fysisk aktivitet for amerikanere anbefaler at friske voksne skal gjennomføre minst 150 til 300 minutter med moderat intensitetstrening per uke. Prøv å fullføre en 30-minutters spasertur 5 morgener i uken for å oppfylle disse kravene.

Det kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

Å gå om morgenen kan hjelpe deg med å nå dine mål for vekttap. Å gå i moderat tempo i 30 minutter kan forbrenne opptil 150 kalorier. Kombinert med et sunt kosthold og styrketrening, kan du oppleve at du går ned i vekt.

Forebygge eller håndtere helsemessige forhold

Å gå kan tilby mange fordeler for helsen din, inkludert å øke immuniteten din, samt å forhindre og hjelpe deg med å håndtere forskjellige helsemessige forhold. Studies viser at å gå i 30 minutter per dag kan redusere risikoen for hjertesykdom med 19 prosent. Hvis du lever med diabetes, kan gange også bidra til å senke blodsukkernivået. Det kan til og med bidra til å øke levetiden og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og visse kreftformer.

Styrke musklene

Å gå kan bidra til å styrke musklene i beina. For best resultat, gå i et moderat til raskt tempo. Prøv å endre rutinen og gå opp trapper, gå opp og ned bakker, eller gå i en stigning på tredemøllen. Legg til beinforsterkende øvelser som knebøy og utfall flere ganger i uken for mer muskeltonus.

Forbedret mentalt fokus

En morgentur kan bidra til å forbedre din mentale klarhet og evne til å fokusere gjennom dagen. En fersk studie fra fant at blant eldre voksne forbedret de som startet dagene med en morgentur sin kognitive funksjon, sammenlignet med de som var stillesittende. Å gå kan også hjelpe deg å tenke mer kreativt. Forskning viser at å gå åpner en fri flyt av ideer, noe som kan hjelpe deg med å løse problemene bedre enn om du sitter eller forblir stillesittende. Dette er spesielt tilfelle hvis du går utendørs. Neste gang du har et morgenmøte eller idédugnad, kan du foreslå at kollegene dine blir med deg på tur, hvis mulig.

Sov bedre om natten

Å gå det første kan hjelpe deg med å sove bedre om natten senere. En liten studie fra 2017 observerte eldre voksne i alderen 55 til 65 år som hadde vanskeligheter med å sovne om natten eller levde med mild søvnløshet. De som trente om morgenen mot kvelden opplevde bedre søvnkvalitet om natten. Mer forskning er nødvendig for å avgjøre hvorfor trening om morgenen kan være bedre for søvn enn å trene om natten.

Unngå varmen

En fordel med å gå om morgenen om sommeren – eller hvis du bor i et klima der det er varmt året rundt – er at du vil kunne passe i trening før det blir for varmt ute. Sørg for å drikke rikelig med vann for å holde deg hydrert før og etter treningen. Ta med deg en vannflaske om nødvendig. Eller planlegg å gå langs en rute der det er tilgang til vann.

Ta sunnere valg gjennom dagen

Å starte dagen med en tur kan sette deg i stand til å ta sunnere valg gjennom dagen. Etter turen kan du føle deg mer energisk og mindre søvnberøvet. Når energien din synker eller du er sliten, er det mer sannsynlig at du tyr til snacks eller energiboostere. Å gå om morgenen kan inspirere deg til å velge en sunn lunsj og snacks om ettermiddagen.

Relaterte artikler:

Gå tur i skogen

Gå tur med vektvest

Annonse fra MILRAB