Gå raskt ned i vekt

0
50
Gå raskt ned i vekt
Foto: Олег Сойка - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Hvorfor er det ofte anbefalt et sakte og gradvis vekttap, fremfor å gå ned i vekt raskt? Hva er galt med raskt vekttap?

Utfordringen med et raskt vekttap er at det vanligvis kreves ekstraordinær innsats gjennom kosthold og trening – innsats som kan være usunn, og som du sannsynligvis ikke klarer eller kan opprettholde som permanente livsstilsendringer.

Et vekttap på en til to kilo i uken er den typiske anbefalingen. Selv om det kan virke som et sakte tempo for vekttap, er det mer sannsynlig å hjelpe deg med å opprettholde vekttapet på sikt.

Husk at 0,45 kilo fett inneholder omtrent 3500 kalorier. Så for å gå ned denne vekten i uken, må du forbrenne 500 flere kalorier enn du spiser hver dag (500 kalorier x 7 dager = 3500 kalorier). I tillegg, hvis du går ned mye i vekt veldig raskt, vil du kanskje ikke miste så mye fett som du ville gjort med et mer beskjedent vekttap. I stedet mister du vannvekt eller til og med magert muskelvev, siden det er vanskelig å forbrenne så mange kalorier i løpet av en kort periode.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

I noen situasjoner kan imidlertid raskere vekttap være trygt hvis det gjøres på riktig måte. For eksempel kan leger foreskrive dietter med lavt kaloriinnhold for raskt vekttap hvis fedme forårsaker alvorlige helseproblemer. Men et ekstremt kosthold som dette krever medisinsk tilsyn. I tillegg kan det være vanskelig å holde denne vekten av.

Noen dietter inkluderer en innledningsfase for å hjelpe deg med å starte vekttapet. For eksempel kan det være en hurtigstartfase der du kan miste 2-5 kg de første to ukene. Men igjen er det viktig å understreke at et slikt regime må gjøres i samråd med lege. En slik tilnærming bør kombinere mange sunne og trygge strategier på en gang, uten å ty til ekstrem slanking. Etter denne toukersperioden går du over til anbefalt vekttap på 0,5 kg i uken, noe som gir tid til å tilpasse seg de nødvendige livsstilsendringene, for eksempel å spise et sunt kosthold og øke din fysiske aktivitet, noe som er nødvendig for å opprettholde vekten på sikt.

Relaterte artikler:

Hvordan gå ned i vekt på en sunn måte

Hvordan øke forbrenningen raskt

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!