Gå raske turer

G

Er du glad i gå tur og ønsker å ha enda bedre treningseffekt ut av gåturene? Lær mer om hvordan du kan gå raskere turer for å få opp pulsen og øke din aerobe kapasitet.

Hva er aerob kapasitet

Aerob kapasitet vil si evnen til å gå eller løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen. Når du trener opp din aerobe kapasitet ved å gå turer, øker du din evne til å gå raskere uten at nødvendigvis intensiteten blir høyere.

Med hvilken intensitet du kan gå raske turer

Når du går rolige turer, vil intensiteten mest sannsynlig være lav, dersom du er i normal form. Går du raske turer, kan du gjøre det med en intensitet som veksler mellom lav og moderat intensitet. Lav intensitet kan være 50-70 prosent av makspuls, mens moderat intensitet kan være 70-80 prosent av av makspulsen din kan du finne ved å trekke alder fra 220 (220 – alder).

Hvordan gå raske turer

Hvis du synes er vanskelig å få opp pulsen skikkelig når du går i flate løyper, bør du gå raske turer i kupert terreng. Da kan du gå med lav til moderat intensitet i de flate partiene og med moderat intensitet i motbakkene. Da får du en naturlig i variasjon med hvilken intensitet du går, som følger terrenget du går i. Å gå raske turer på denne måten vil være noe de aller fleste med et visst treningsgrunnlag fra før av greier å gjennomføre. Ønsker du litt større utfordringer, kan du gå i motbakker. Finn en motbakke med 5-7 graders stigning og gå opp bakken med moderat intensitet. Gå ned bakken igjen som pause, og gå opp igjen med en gang du er nede. Gjør dette i ønsket antall repetisjoner.

Relaterte artikler:

Gå tur som trening

Hvorfor gå tur

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg