Gå opp i vekt på en uke

0
331
Gå opp i vekt på en uke
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Leger anbefaler vanligvis personer å gå opp i vekt hvis de veier for lite. Gå opp i vekt på en sunn måte med følgende matvarer.

En person som er undervektig vil sannsynligvis oppleve helseproblemer, inkludert:

  • infertilitet
  • utviklingsforsinkelser
  • et svekket immunforsvar
  • osteoporose
  • økt risiko for komplikasjoner under operasjonen
  • underernæring

Selv om det for enkelte kan være krevende å gå opp i vekt, kan følgende matvarer hjelpe. De kan også bygge muskler og øke den generelle helsen.

Melk

Proteinshakes kan hjelpe folk med å gå opp i vekt enkelt, og er mest effektive hvis de drikkes kort etter en treningsøkt. Melk gir en blanding av fett, karbohydrater og proteiner. Det er også en utmerket kilde til vitaminer og mineraler, inkludert kalsium. Proteininnholdet i melk gjør det til et godt valg for de som prøver å bygge muskler.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Ris

En kopp ris inneholder rundt 200 kalorier, og det er også en god kilde til karbohydrater, som bidrar til vektøkning. Mange mennesker synes det er enkelt å innlemme ris i måltider som inneholder proteiner og grønnsaker.

Rødt kjøtt

Forbruk av rødt kjøtt har vist seg å hjelpe til med å bygge muskler og gå opp i vekt. Biff inneholder både leucin og kreatin, næringsstoffer som spiller en betydelig rolle i å øke muskelmassen. Biff og annet rødt kjøtt inneholder både protein og fett, som fremmer vektøkning. En studie fant at å ha magert rødt kjøtt i diettene til 100 kvinner i alderen 60–90 år, hjalp dem å gå opp i vekt og øke styrken med 18 prosent, når de i tillegg gjennomførte styrketrening.

Nøtter

Å konsumere nøtter regelmessig kan hjelpe en person til å gå opp i vekt på en trygg måte. Nøtter god snacks og kan tilsettes til mange måltider, inkludert salater. Rå eller tørre stekte nøtter har best helsemessige fordeler.

Fullkornsbrød

Disse brødene inneholder komplekse karbohydrater, som kan fremme vektøkning. Noen inneholder også frø, som gir ekstra fordeler.

Stivelser

Stivelse hjelper noen av matvarene som allerede er nevnt med å øke muskelveksten og vektøkningen. Andre matvarer som er rike på stivelse inkluderer:

  • poteter
  • korn
  • quinoa
  • bokhvete
  • bønner
  • squash
  • havre
  • belgfrukter
  • grønnsaker
  • søtpoteter
  • pasta
  • fullkornsprodukter
  • fullkornsbrød

Utover å tilsette kalorier, gir stivelse energi i form av glukose. Glukose lagres i kroppen som glykogen. Forskning indikerer at glykogen kan forbedre ytelse og energi under trening.

Laks

170 gram laks vil inneholde omtrent 240 kalorier, og laks er også rik på sunt fett, noe som gjør det til et godt valg for de som ønsker å gå opp i vekt. Laks inneholder også mange næringsstoffer, inkludert omega-3 og protein.

Tørket frukt

Tørket frukt er rik på næringsstoffer og kalorier. En fjerdedels kopp tørkede tyttebær inneholder rundt 130 kalorier. Mange foretrekker tørket ananas, kirsebær eller epler.

Avokado

Avokado er rik på kalorier og fett, samt noen vitaminer og mineraler.

Mørk sjokolade

Mørk sjokolade er en mat med høyt fettinnhold og kaloriinnhold. Den inneholder også antioksidanter. En person som ønsker å gå opp i vekt, bør velge sjokolade som har et kakaoinnhold på minst 70 prosent.

Fullkornsprodukter

Mange kornprodukter inneholder mye vitaminer og mineraler. Noen inneholder imidlertid mye sukker og få komplekse karbohydrater. Disse bør unngås. Velg i stedet korn som inneholder hele korn og nøtter. Disse inneholder sunne nivåer av karbohydrater og kalorier, samt næringsstoffer som fiber og antioksidanter.

Egg

Egg er en god kilde til protein, sunt fett og andre næringsstoffer. De fleste næringsstoffer er inne i eggeplommen.

Fett og oljer

Oljer, som de som stammer fra oliven og avokado, bidrar med kalorier og hjertesunt umettet fett. En spiseskje olivenolje vil inneholde rundt 120 kalorier.

Ost

Ost er en god kilde til fett, protein, kalsium og kalorier. En person som ønsker å gå opp i vekt, bør velge fet ost.

Yoghurt

Yoghurt naturell kan gi proteiner og næringsstoffer. Unngå smaktilsatt yoghurt og de med lavere innhold av fett, da de ofte inneholder tilsatt sukker. Tilsett frukt og nøtter i yoghurten.

Fullkornspasta

Pasta kan gi en kaloritett og karbohydratrik vei til sunn vektøkning. Unngå fin pasta, og velg heller de som er laget med fullkorn.

Relaterte artikler:

Hvordan gå ned i vekt på en uke

Hvordan gå ned i fettprosent uten å miste muskelmasse

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!