Gå ned i vekt trening

0
94
Gå ned i vekt trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Mange som har bestemt seg for å gå ned i vekt lurer ofte på om kondisjonstrening eller styrketrening gir best effekt. Lær mer om hvilken trening som får deg ned i vekt.

Utholdenhetstrening og styrketrening er de to mest populære formene for trening, men det kan være vanskelig å vite hvilken som er mest effektiv med tanke på å gå ned i vekt.

Aerob trening forbrenner flere kalorier per økt

Mange forskere har undersøkt hvor mange kalorier folk forbrenner under ulike aktiviteter. Du kan bruke kroppsvekten din til å estimere hvor mange kalorier du vil forbrenne under forskjellige typer trening, inkludert kondisjonstrening og vekttrening. For de fleste aktiviteter, jo mer du veier, desto flere kalorier vil du forbrenne. Hvis du veier 73 kg, vil du forbrenne ca 250 kalorier per 30 minutter jogging i moderat tempo. Hvis du skulle løpe i et raskere tempo på på 10 km i timen, ville du forbrenne rundt 365 kalorier på 30 minutter. Hvis du trener med vekter i like lang tid, kan du bare forbrenne rundt 130–220 kalorier. Generelt vil du forbrenne mer kalorier per økt med kondisjonstrening enn vekttrening, ved omtrent like mye innsats.

Vekttrening hjelper deg med å forbrenne flere kalorier

Selv om en styrkeøkt vanligvis ikke forbrenner så mange kalorier som en kondisjonstrening, har den andre viktige fordeler. For eksempel er vekttrening mer effektivt enn utholdenhetstrening for å bygge muskler, og muskler forbrenner mer kalorier i hvile enn noen andre vev, inkludert fett. På grunn av dette blir det ofte sagt at å bygge muskler er nøkkelen til å øke hvilemetabolismen – det vil si hvor mange kalorier du forbrenner ved hvile.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


En studie målte deltakernes hvilemetabolismer i løpet av 24 uker med vekttrening. Hos menn førte vekttrening til 9% økning i hvilemetabolismen. Effektene hos kvinner var mindre, med en økning på nesten 4%. Selv om dette kan høres bra ut, er det viktig å tenke på hvor mange kalorier dette representerer. For mennene økte hvilemetabolismen med ca 140 kalorier per dag. Hos kvinner var det bare omtrent 50 kalorier per dag. Legger vi dette til grunn, vil ikke vekttrening og det å bygge litt muskler gjøre at stoffskiftet skyter i været, men det kan øke det litt.

Vekt trening har imidlertid også andre viktige fordeler med kaloriforbrenning. Spesielt har forskning vist at du forbrenner flere kalorier i timene etter en styrketreningsøkt, sammenlignet med en økt utholdenhetstrening. Det er faktisk rapporter om at hvilemetabolismen holder seg forhøyet i opptil 38 timer etter vekttrening, mens det ikke er rapportert om en slik økning med kondisjonstrening. Dette betyr at kaloriforbruket av vekttrening ikke er begrenset til når du trener. Du kan fortsette å forbrenne kalorier i flere timer eller dager etterpå. For de fleste typer trening vil en mer intens trening øke antall kalorier du forbrenner etterpå.

Hvor mye bør du trene per uke?

Sannsynligvis er mindre enn 150 minutter per uke med moderat eller intens fysisk aktivitet som utholdenhetstrening sannsynligvis ikke er nok for vekttap. Imidlertid vil mer enn 150 minutter per uke av denne typen fysisk aktivitet være tilstrekkelig for å bidra til vekttap hos de fleste. I tillegg viser forskning at folk har en tendens til å miste mer kroppsvekt når de har høyere nivåer av fysisk aktivitet.

Hvilke typer trening bør du gjennomføre?

Utholdenhetstrening er mer effektivt enn vekttrening for å redusere kroppsfett hvis du trener mer enn 150 minutter per
uke. Vekttrening er bedre enn kondisjonstrening for å bygge muskler. En kombinasjon av utholdenhetstrening og vekttrening kan være best for å forbedre kroppssammensetningen.

Både kosthold og trening er viktig for langsiktig suksess

Et sunt og balansert kosthold og et godt treningsprogram er to av de mest kritiske faktorene for langsiktig vekttapssuksess. Vekttapsprogrammer som inkluderer trening, kan føre til større vekttap og bedre vektvedlikehold over tid.

Relaterte artikler:

Gå ned i vekt med styrketrening

Hva bør man unngå å spise for å gå ned i vekt

Annonse fra MILRAB