Gå ned i vekt med styrketrening

0
75
Gå ned i vekt med styrketrening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Forskning antyder at mer muskler vil øke stoffskiftet og hjelpe deg med å forbrenne fett. Lær mer om hvordan du skal gå ned i vekt med styrketrening.

I tillegg kan en kortere styrkeøkt være mer motiverende enn for eksempel en time på tredemøllen, noe som betyr at du er mer tilbøyelig til å holde deg til treningsøktene dine på sikt. Og det er veldig viktig når vekttap er målet ditt.

Hvor ofte du skal trene styrke

Forskning viser at to styrketreningsøkter per uke gir lignende resultater som tre økter i uken. Så hvis du er nybegynner, kan du ha som mål om to dager for å styrke alle dine store muskelgrupper (overkropp, underkropp og mage). Det er en håndterbar tidsplan som gjør det mindre sannsynlig at du vil dropper treningen, og du kan alltid legge til en tredje økt når du får rutine på treningen.

Hvor tungt du bør løfte

Eksperter anbefaler å starte med å utføre hver styrketreningsøvelse med 60 til 70 prosent av maksimal motstand. Du bør kunne gjøre øvelsen med riktig teknikk 10 ganger. Når 10 repetisjoner føles for lett, øker du til 15 repetisjoner med samme vekt. Når du har mestret 15 repetisjoner, øker du vekten med 5 prosent. Det er anbefalt å fullføre to til fire sett for hver øvelser hvile i 30 sekunder mellom settene. Hvis du ikke føler det, viser tidligere undersøkelser at selv et sett for hver øvelse vil gi deg resultater.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvor mye du kan gå ned i vekt

Å legge til styrketrening i treningsrutinen din har vist seg å øke mager kroppsvekt med 0,5 kg per måned, og redusere fett med 0,5 kg per måned. Så ikke bruk vekten for å spore fremgangen din. Ta heller målinger eller bruk klærne dine som en rettesnor. Målet her er å erstatte overflødig kroppsfett med muskler.

Relaterte artikler:

Styrketrening for vektnedgang

Styrketrening fettforbrenning

Annonse fra MILRAB