Gå ned i vekt med nøtter

0
22
Gå ned i vekt med nøtter

Nøtter har mange kalorier. Dette er fordi en stor del av dem er fett, som er en konsentrert energikilde. Likevel kan du gå ned i vekt når du spiser nøtter regelmessig. Lær hvorfor!

Nøtter inneholder mye fett og kalorier

Ett gram fett inneholder 9 kalorier, mens ett gram karbohydrater eller protein inneholder bare 4 kalorier. Nøtter inneholder stort sett umettet fett. Denne typen fett er assosiert med beskyttelse mot mange forskjellige sykdommer, for eksempel hjertesykdom.

Kalori- og fettinnholdet per porsjon (28 gram) servering av noen vanlige nøtter er vist nedenfor:

  • Valnøtter: 183 kalorier og 18 gram fett
  • Mandler: 161 kalorier og 14 gram fett
  • Pistasjnøtter: 156 kalorier og 12 gram fett
  • Cashewnøtter: 155 kalorier og 12 gram fett

Fordi de inneholder mye fett og kalorier, antar mange at å legge nøtter til kostholdet vil føre til vektøkning.

Å spise nøtter regelmessig er ikke knyttet til vektøkning

Flere observasjonsstudier har funnet at regelmessig å spise nøtter ikke er assosiert med vektøkning og kan til og med forhindre det. For eksempel så en studie på diettene til 8 865 menn og kvinner over 28 måneder. Den fant at de som spiste to eller flere porsjoner nøtter i uken hadde 31% lavere risiko for vektøkning, sammenlignet med de som aldri eller sjelden spiste dem. En gjennomgang av 36 studier fant også at regelmessig inntak av nøtter ikke var knyttet til en økning i vekt, kroppsmasseindeks (BMI) eller midjestørrelse. I kontrollerte studier der deltakerne måtte holde seg til et strengt kosthold, ga tilsetningen av mange forskjellige typer nøtter ikke endringer i kroppsvekten. Enda viktigere, i studier der nøtter ble lagt til diettene til mennesker som klarte å spise som de ville, førte ikke nøtteforbruket til vektøkning.

Å spise nøtter kan til og med gjøre at du går ned i vekt

Flere store observasjonsstudier har funnet at det å spise nøtter oftere, er assosiert med en lavere kroppsvekt. Det er ikke klart hvorfor dette er tilfelle, men det kan delvis skyldes de sunnere livsstilsvalgene til de som spiser nøtter. Studier at å inkludere nøtter som en del av et kostholdet ikke hindrer vekttap. Faktisk øker det ofte vekttap.

Nøtter kan redusere appetitten og gi følelse av metthet

Å legge nøtter til kostholdet har vært knyttet til redusert sult og følelse av å være mett. For eksempel har det å spise mandler vist seg å redusere sult og sug etter mat. I en studie fikk over 200 mennesker beskjed om å spise en del peanøtter som mellommåltid. Resultatet var at de spiste færre kalorier senere på dagen. Denne effekten var større når peanøtter ble spist som mellommåltid, i stedet under et hovedmåltid. Det antas at deres appetittdempende effekt sannsynligvis skyldes økt produksjon av hormonene peptid YY (PYY) og/eller kolecystokinin (CCK), som begge hjelper til med å regulere appetitten. Teorien er at innholdet av høyt protein og høyt umettet fett kan være ansvarlig for denne effekten.

Relaterte artikler:

Hvor mye nøtter kan man spise

Hvilke nøtter er sunnest