Gå ned i vekt fort

0
47
Gå ned i vekt fort
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Du vil gå ned i vekt nå, og du vil gjøre det trygt. Men hvordan? Lær mer om hvordan du skal gå ned i vekt fort.

Først må du huske at mange eksperter sier at det er best å gå ned i vekt gradvis. Hvis du går ned for fort, mister du muskler, bein og vann i stedet for fett. Målet bør være å gå ned 0,5-1 kilo per uke, og unngå usunne dietter eller produkter som gir løfter som høres for godt ut til å være sant. Det er best å basere vekttapet ditt på endringer i treningsrutiner og kosthold du kan holde fast ved over tid.

For raskere resultater bør du samarbeide med en lege for å være sikker på at du holder deg frisk og får næringsstoffene du trenger.

Nullstill deg selv på hva og når du spiser

Du trenger ikke å bli veganer, glutenfri eller slutte med en bestemt mat for å gå ned i vekt. Det er faktisk mer sannsynlig at du greier å holde kiloene unna for godt hvis det er noe du kan leve med på lang sikt. Men det gir mening å kutte ned på, eller helt kutte ut tomme kalorier.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Begrense tilsatt sukker

Dette er sukker i kaker, kaker, sukker-søtede drikker og andre ting – ikke sukker som er naturlig i frukt, for eksempel. Sukkerholdig mat har ofte mange kalorier, men få næringsstoffer. Målet er å bruke mindre enn 10% av de daglige kaloriene dine på tilsatt sukker.

Vær kresen med karbohydrater

Du kan bestemme hvilke type karbohydrater du spiser, og hvor mye. Se etter de som har lav glykemisk indeks (for eksempel er asparges lavere på glykemisk indeks enn en potet) eller lavere i karbohydrater per porsjon enn andre. Hele korn er bedre valg enn bearbeidet, fordi prosessering fjerner viktige næringsstoffer som fiber, jern og B-vitaminer. De kan du få tilbake, for eksempel i «beriket» brød.

Inkludere protein i kostholdet

Det er tilfredsstillende og vil bidra til å holde ved like musklene dine. Du finner protein i vegetariske og veganske kilder (nøtter, bønner og soya er noen få), samt magert kjøtt, fjærfe, fisk og meieriprodukter.

Spis sunt fett

Små mengder fett kan hjelpe deg til å føle deg mett når du er på diett. Sunt fett finnes i fisk, nøtter og frø og olivenolje. De har umettet fett – spesielt flerumettede eller enumettede fettstoffer.

Fyll på med fiber

Du kan få det fra grønnsaker, fullkorn og frukt. Hvilken som helst plantemat vil ha fiber. Noen har mer enn andre. Toppkilder inkluderer artisjokker, grønne erter, brokkoli, linser og limabønner. Blant frukt er bringebær ledende.

Spis oftere

Hvis du spiser 5-6 ganger om dagen, kan det holde sulten i sjakk. Du kan dele kaloriene likt på tvers av alle disse mini-måltidene, eller ha noen måltider større enn andre. Du må planlegge porsjoner slik at du ikke ender med å spise mer enn du forutså.

Vær nøye på hva du drikker

En enkel måte å gå ned i vekt raskt er å kutte ut flytende kalorier, som brus, juice og alkohol. Bytt dem ut med drikke uten kalorier som sitronvann, usøtet te eller svart kaffe.

Bør du faste?

Du tror kanskje at faste er en rask måte å gå ned i vekt. Men eksperter anbefaler det ikke, fordi det ikke er en langsiktig løsning. Det er bedre å ha et kosthold som du kan holde deg til over tid, og som passer inn i din livsstil.

Uansett hvordan du starter å gå ned i vekt, er den beste måten langvarige livsstilsendringer, som et sunt kosthold og fysisk aktivitet. Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal begynne, hvor mange kalorier du skal kutte, eller hvordan du gjør det trygt, kan det være lurt å konsultere en lege eller kostholdsekspert.

Relaterte artikler:

Beste trening for å gå raskt ned i vekt

Beste diett for å gå ned i vekt raskt og effektivt

Annonse fra X-LIFE