Gå ned 3 kg


SJEKK UT PRODUKTENE BRUKT I KOMPANI LAURITZEN!

40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!


Det er normalt å ønske å gå ned i vekt så fort som mulig, men har sannsynligvis blitt fortalt at det er bedre å gå ned i vekt i et sakte, jevnt tempo.

Det er fordi de fleste studier viser at folk som går ned i vekt sakte, er mer sannsynlig å holde vekten på lang sikt. Å gå ned i vekt gradvis kommer også med langt mindre helserisiko. Imidlertid har flere nylige studier funnet at raskt vekttap kan være like bra og trygt som sakte vekttap. Så er det faktisk ille for deg å gå ned i vekt raskt?

Hva regnes som raskt vekttap?

Ifølge mange eksperter er det en sunn og trygg hastighet å miste 0,45–0,9 kg per uke. Det betyr at du bør beregne 3-6 uker når du ønsker å gå ned 3 kg. Å miste mer vekt enn det anses for raskt, og kan sette deg i fare for mange helseproblemer, inkludert muskeltap, gallestein, ernæringsmessige mangler og et fall i stoffskiftet.

De vanligste måtene folk prøver å gå ned i vekt raskt er ved å trene mye, og ved å følge en “krasjdiett” eller et diett med et kaloriinnhold på færre enn 800 kalorier per dag. Folk foretrekker ofte muligheten til å spise et veldig lite kalorier, siden det ofte er lettere å gå ned i vekt gjennom kosthold enn trening.

Imidlertid, hvis du nettopp har startet en diett eller treningsplan, kan du miste mye mer enn 1 kg i løpet av den første uken. I denne første perioden er raskt vekttap helt normalt. Vekten du mister i løpet av denne tiden kalles ofte “vannvekt.” Når du bruker færre kalorier enn kroppen din brenner, begynner kroppen å dyppe ned i energilagrene, kjent som glykogen. Glykogenet i kroppen din er bundet til vann, så når du brenner glykogen for drivstoff, frigjør kroppen også vannet. Dette er grunnen til at du kan oppleve et kraftig vekttap i løpet av den første uken. Når kroppen din har brukt opp glykogenlagrene, bør vekttapet stabilisere seg ved 0,45–0,9 kg per uke.

Risikoen ved å gå ned i vekt for fort

Selv om det er fristende å prøve å gå ned i vekt raskt, anbefales det vanligvis ikke. Dietter som fremmer raskt vekttap inneholder ofte veldig lite kalorier og næringsstoffer. Dette kan sette deg i fare for mange helseproblemer, spesielt hvis du følger et raskt vekttap diett i mange uker. Disse inkluderer å miste muskler, redusert metabolisme, ernæringsmessige mangler, gallestein og andre bivirkninger.

Relaterte artikler:

Gå ned 10 kg

Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka

Om forfatteren

HOS X-LIFE FINNER DU ET STORT UTVALG AV TRAMPOLINER!
Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!