Gå ned 10 kg

0
175
Gå ned 10 kg
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Det er ingen magisk måte å gå ned i vekt på. Du må endre kostholdet ditt og trene regelmessig. Lær mer om hvordan du kan gå ned 10 kg.

Å nå dine vekttapsmål kan være en stor utfordring, uavhengig av hvor mye vekt du vil gå ned. Å ta ett skritt av gangen og gjøre noen mindre endringer i kosthold og livsstil kan imidlertid gjøre vekttap mye mer håndterlig.

Aerob trening

Aerob trening kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier for å øke vekttapet raskt.

Kutt ned på raffinerte karbohydrater

Raffinerte karbohydrater, som inneholder lite næringsstoffer, kan forårsake topper og krasj i blodsukkernivået. Forskning viser at et høyere inntak av raffinerte karbohydrater kan være knyttet til høyere kroppsvekt og økt magefett.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Telle kalorier

Å telle kaloriene kan bidra til å øke vekttapet når det kombineres med andre diett- og livsstilsendringer.

Kutt ut søte drikker

Brus, juice og sportsdrikker inneholder mye kalorier og kan bidra til vektøkning. Vann har derimot vist seg å redusere kaloriinntaket og øke stoffskiftet midlertidig.

Spis saktere

Å spise sakte kan redusere inntaket og forbedre følelser av metthet for å øke vekttapet.

Mer fiber i kostholdet ditt

Å øke fiberforbruket ditt har vært knyttet til reduksjoner i både kaloriinntak og kroppsvekt.

Øke proteininntaket

Økt proteininntak om morgenen er assosiert med større følelse av metthet, redusert kaloriinntak og reduksjon i kroppsvekt og magefett.

Få nok søvn

Mens søvnmangel kan øke sulten, kan det å få nok søvn øke sannsynligheten for vellykket vekttap.

Trene styrke

Studier viser at styrketrening kan bevare fettfri masse og øke stoffskiftet for å øke vekttapet.

Periodisk faste

Periodisk faste kan øke stoffskiftet, øke fetttap og bevare mager kroppsmasse for å bidra til vekttap.

Spis mer grønnsaker

Mye grønnsaker i kostholdet er knyttet til økt vekttap og lavere risiko for fedme. Et høyere inntak av fiber fra matvarer som grønnsaker er også forbundet med redusert kaloriinntak.

HIIT trening

HIIT kan forbrenne mer kalorier enn andre treningsformer, og dermed øke vekttap og fettforbrenning.

Generell aktivitet i hverdagen

Ikke-treningsaktivitetstermogenese (NEAT) kan utgjøre opptil 50% av det totale antall kalorier du forbrenner hver dag. Bare å bevege seg mer gjennom dagen kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier for å øke vekttapet.

Relaterte artikler:

Mest effektive trening for å gå ned i vekt

Hvor mange kalorier må man forbrenne for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!