Gå og jogge
Gå og jogge
3. desember 2018
Gå i motbakke
Gå i motbakke
3. desember 2018

Gå fort eller jogge

Gå fort eller jogge

Stock.adobe.com

Gå fort eller jogge

Gå fort eller jogge. Har du liten eller ingen erfaring med løping fra før av, kan det være at du er usikker på om du skal gå fort eller jogge når du skal trene.

Gå eller jogge – eller begge deler

Er du usikker på eget formnivå, eller har et ønske om å gå gradvis over til jogging, kan det være like aktuelt å kombinere det å gå fort med jogging. Det trenger altså ikke være et enten eller. Likevel, når du går fort, vil det være en helt annen belastning, enn det er å jogge, som vil være mer belastende for kroppen og beina.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorvidt du bør gå fort eller jogge når du trener, eller om du skal kombinere disse to måtene å trene på.

Hvordan er formnivået ditt?

I hvilken form du er i, vil, ikke overraskende, være viktig for å avgjøre hvordan du skal trene. Er du helt utrent, kan det være at du skal begynne å gå før du starter med løping, for å bygge opp et visst treningsgrunnlag. Avhengig av ditt formnivå, må du gjøre en vurdering om du skal gå i et rolig tempo eller om du skal gå fort. Uansett hva du velger, vil det å gå i varierende tempo være skånsomt for beina dine, fordi du slipper støtene mot bakken du får når du jogger. Ut ifra formnivået ditt avgjør du om du skal gå i rolig eller raskt tempo, eller om du skal kombinere det å gå med jogging.

Når du bør starte treningen med å gå

Det kan være årsaker som gjør at du uansett bør starte med å gå før du begynner å jogge. Det kan være at du er overvektig, som gjør at jogging blir for belastende for beina. I slike tilfeller bør du vurdere æ gå, og etter hvert, når du blir sterkere, kan du veksle mellom å gå og jogge. Det kan være at du av forskjellige årsaker er i veldig dårlig form, slik at det å begynne med jogging blir for hardt og belastende. Uansett av hvilke årsaker, så er det ingenting i veien for å gå fort når du føler deg i stand til det, for som vi har vært inne på tidligere, vil det å gå være skånsomt for beina og kroppen.

Når du kan begynne å jogge

Det er vel ingen fasit for når du kan begynne å jogge, annet enn at du må gjennomføre treningen i samsvar med ditt formnivå. Ta utgangspunkt i formnivået ditt, og gjennomfør trening og intensitet deretter. Sørg for skikkelig med restitusjon i etterkant av treningen. Lytt til kroppen og la den bestemme når nok er nok.

Gå fort eller jogge

Om du skal gå fort eller jogge bør ses i sammenheng med ditt formnivå. Det kan være fysiske forutsetninger som gjør at du bør gå før du setter i gang med jogging. Men vi skal ikke glemme at spørsmålet om du skal gå fort eller jogge, også kan ha sammenheng med hva du er motivert for. For mange kan det være enklere å gjennomføre rask gange enn å jogge, og for mange kan det å gå fort være den ønskelige treningsformen. Det er ikke sikkert at du har lyst til å begynne å jogge. Det å gå fort kan for andre være en overgang til å begynne å jogge. Først går du turer i rolig tempo, og begynner gradvis å øke tempoet på gåturene. Neste steg kan være å veksle mellom å gå og jogge, før du jogger sammenhengende, uten å gå. Å ha en gradvis overgang fra å gå til jogge, dersom det er det du ønsker, vil både gjøre treningen mer motiverende, og redusere risikoen for skader.

Relaterte artikler:

Gå eller jogge

Rolig trening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *