Gå en time hver dag

0
396
Gå en time hver dag

Gå en time hver dag. Lær deg hvordan du kan gå 1 time hver dag med vekslende intensitet for å bli mer utholdende og gå ned vekt.

Gå 1 time hver dag

Å gå turer kan være en effektiv og skånsom måte å bli mer utholdende og gå ned i vekt. Det forutsetter at du går turer med vekslende intensitet og varierer mellom å gå i kuperte og flate løyper. Du kan også legge inn gåturer som ren motbakketrening, for å få opp pulsen og forbrenningen.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gå en time hver dag for å bli i bedre form.

Gå 1 time hver dag med vekslende intensitet

Å variere hvordan du trener gåturer med tanke på intensitet, vil være helt avgjørende for raskt du blir mer utholdende, og kan også ha betydning for om hvorvidt du går ned i vekt eller ikke. Når du varierer intensiteten på gåturene, kan det øke fettforbrenningen og forbrenningen av kalorier. Det er ikke snakk om at du skal gå turer så du får blodsmak i munnen, men heller at du øker pulsen slik at du trener med moderat intensitet. Du skal kjenne at du tar i, og at pulsen går opp, men ikke så hardt at du får problemer med å opprettholde intensiteten over lenger tid.

Hvordan trene en time hver dag med vekslende intensitet

Du kan velge om du vil gjennomføre hele gåturen eller deler av gåturen med høyere intensitet. Hvis du ikke er vant til å gå turer med høyere intensitet, kan det være lurt å legge inn kortere perioder i løpet av den timen du går med høyere intensitet, og heller øke hvor lenge du går etter hvert som du blir i bedre form. Legg inn korte perioder på 5 minutter der du går over til rask gange, og veksle mellom rolig og rask gange med utgangspunkt i formnivået ditt.

Hovedvekt av trening med lav intensitet

Det er viktig at du har en hovedvekt av gåturer med lav intensitet. Å gå turer med lav intensitet over en lenger periode kan øke fettforbrenningen din, mens gåturer med høyere intensitet vil i større grad øke forbrenningen av kalorier. For best mulig effekt veksler du mellom å gå turer med lav til moderat intensitet.

Gå en time hver dag

Å gå en time hver dag kan høres mye ut, men belastningen er moderat, og risikoen for skader er liten. Gjennom å gå turer med vekslende intensitet, vil det gi større forbrenning, og sammen med et sunt kosthold kan det bidra til at du går ned i vekt. Utfordringen kan være å finne et tidspunkt hver dag hvor du kan gå 1 time. Legg en plan sammen med familien for hvordan du skal gjennomføre det, og legg gjerne inn noen økter der du går tur om morgenen.

Relaterte artikler:

Gå i motbakke

Gå tur som trening