Gå en time hver dag ned i vekt

0
288
Gå en time hver dag ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å gå tur er en utmerket form for trening som kan gi deg en rekke helsemessige fordeler, men kan det få deg ned i vekt?

Sammenlignet med andre treningsformer, ser mange ikke det å gå tur som effektivt for vekttap, men det å gå en time hver dag få deg ned i vekt?

Kalorier du forbrenner når du går tur

Det at det er enkelt å gå tur gjør det til en attraktiv aktivitet for mange, spesielt de som ønsker å forbrenne noen ekstra kalorier. Antall kalorier du forbrenner gange avhenger av mange faktorer, spesielt vekt og og hvor fort du går. Andre faktorer som påvirker antall forbrente kalorier inkluderer terreng, temperatur ute / inne og alder og kjønn.

Å gå kan hjelpe deg å gå ned i vekt

Å gå 1 time hver dag kan hjelpe deg med å forbrenne kalorier, som kan bidra til at du går ned i vekt. I en studie mistet 11 kvinner med moderat vekt i gjennomsnitt 7,7 kg, eller 10% av sin opprinnelige kroppsvekt, etter 6 måneder med rask, daglig gange. Kvinnene økte gradvis varigheten på gåturene i løpet av de seks månedene for å oppnå maksimalt 1 time per dag, men opplevde lite vekttap inntil de gikk minst 30 minutter daglig. Dette resultatet indikerer at tiden du bruker når du går kan være korrelert med vekttap. En annen studie bemerket at kvinner med overvekt som gikk 3 dager per uke i 50–70 minutter, gikk ned omtrent 2,7 kg i løpet av 12 uker, sammenlignet med kvinner som ikke gikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Kombinere gåturer med et sunt kosthold

Selv om det å gå i seg selv kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, er det mye mer effektivt når det kombineres med et sunt kosthold. I en 12-ukers studie begrenset personer med overvekt kalorier med 500–800 per dag. Den ene gruppen gikk 3 timer per uke i 6 km/t, mens den andre gruppen ikke gikk tur. Mens begge gruppene gikk ned en betydelig mengde kroppsvekt, mistet de i gågruppen i gjennomsnitt omtrent 1,8 kg mer enn de som ikke gikk.

Interessant nok kan vekttap også påvirkes av om du går kontinuerlig eller i kortere perioder. I en 24-ukers studie begrenset kvinner med overvekt eller overvekt kaloriinntaket med 500–600 per dag, og gikk enten raskt i 50 minutter per dag eller gjennomførte to 25-minutters gåøkter per dag. De som gjennomførte de to kortere treningsøktene per dag, mistet 1,7 kg mer enn de som gjorde 50 minutter kontinuerlig gange.

Hvor mye vekt kan du gå ned ved å gå 1 time per dag?

For å gå ned i vekt, må du konsekvent spise færre kalorier enn du bruker på daglig basis. Du kan enten øke antall kalorier du forbrenner via trening som å gå, redusere antall kalorier du tar inn, eller begge deler. Det blir ofte uttalt at 0,5 kg kroppsvekt tilsvarer 3500 kalorier. Basert på denne teorien, må du redusere kaloriinntaket med 500 i 7 dager for å miste 0,5 kg per uke. Et kaloriunderskudd på 500 kalorier per dag er passende for de fleste som ønsker å gå ned i vekt.

En del av dette underskuddet kan oppnås ved å gå 1 time per dag, mens du også gradvis kan redusere antall kalorier du får i deg gjennom kostholdet. Avhengig av kaloriinntaket, kan et underskudd på 500 kalorier per dag føre til 0,2–0,9 kg vekttap per uke.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka

Mat for å gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFE