Gå eller løpe på tredemølle

0
50
Gå eller løpe på tredemølle

Tredemølle kan være perfekt for deg enten du skal gå eller løpe som trening. Lær mer om hvordan du kan trene effektivt på tredemølle.

Trening på tredemølle

Å trene på tredemølle kan være en fin måte å komme i gang med trening på, og kombinere med å gå turer eller løpe ute. Det kan være lettere å trene på tredemølle når det er dårlig vær eller iskaldt ute. Inne kan du uansett trene på tredemølle i lett treningstøy. Trener du med lett intensitet kan du om ønskelig også se på tv eller lese en bok mens du går eller jogger på tredemølle. De aller fleste tredemølle har innebygd elevator, som gjør det mulig å trene med stigning, for å simulere motbakker. Tredemøller kan også ha forhåndsdefinerte programmer som du kan trene etter, enten du går eller løper på mølla. Å løpe eller gå på tredemølle kan være skånsomt på beina. Båndet på tredemølla går på en fleksibel treplate, som vil fungere som en slags fjæring for hvert steg du tar på mølla.

Hvordan gå eller løpe på tredemølle

Avhengig av hva som er dine preferanser for hva du foretrekker av trening, kan du velge om du vil gå eller løpe på tredemølle. Formnivået ditt vil antakelig også spille inn, og er du utrent, kan det være lurt å starte med å gå før du jogger eller løper på mølla. Bruk et forhåndsdefinert program der du stiller inn hastighet på tredemølla som passer for deg. Etter hvert når du blir i bedre form, kan du veksle mellom å gå og løpe på mølla. Dersom det finnes et program for dette på mølla, kan du bruke det, eller du stiller inn manuelt. Når du greier å jogge eller løpe sammenhengende, er det viktig at du ikke har for høy hastighet på tredemølla.

Gå eller løpe på tredemølle?

Som vi allerede har vært inne på, vil dine preferanser med tanke om hva du liker best av gå eller løpe være en viktig faktor for om du skal gå eller løpe på tredemølla. En kombinasjon av disse kan være lurt hvis du er utrent. Hvis målet ditt er å gå ned i vekt med tredemølle, kan en kombinasjon av å gå eller løpe være mest effektivt, ved at du trener på tredemølle med varierende intensitet. Den ene formen for trening trenger med andre ord ikke utelukke den andre. Du kan ha god effekt enten du går eller løper på tredemølle.

Relaterte artikler:

Løping på tredemølle

Gå på tredemølle