Gå deg slank
Gå deg slank
4. desember 2018
Hvor mye skal man gå hver dag
Hvor mye skal man gå hver dag
5. desember 2018
Gå deg ned i vekt

Stock.adobe.com

Gå deg ned i vekt

Gå deg ned i vekt. Lær mer om hvordan du kan gå deg ned i vekt med å gå raske turer i kupert terreng og motbakker.

Ned i vekt med å gå

Har du prøvd å gå ned i vekt med å gå tur, men ikke lykkes? Da kan det hende at du har gått turer med for lav intensitet. Får du opp pulsen ved å variere turene med rask gange og turer der du går i variert terreng, kan det bidra til å øke fettforbrenningen som kan gjøre at du går ned i vekt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gå ned vekt ved å gå turer med variert intensitet.

Øke aerob kapasitet når du går tur

Når du får opp pulsen på gåturene dine, vil det bidra til å øke din aerobe kapasitet. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen. Økt aerob kapasitet kan bety at du kan gå med høyere fart uten at intensiteten nødvendigvis er høyere. Du får høyere kapasitet og orker mer, og blir i bedre form. Å gå turer med vekslende intensitet kan også bidra til å øke fettforbrenningen din.

Ned i vekt med å gå i variert terreng

Ved å variere med løyper som er litt mer krevende, kan du gå med høyere puls i motbakkene. La pulsen veksle mellom lav, moderat og hard naturlig når du går i løyper som er kuperte. Da kan pulsen være lav når du går i de lettere partiene, mens pulsen kan naturlig går opp i motbakkene. Det får du til ved å prøve å holde samme tempo, eller kanskje også øker farten i motbakkene. Da vil pulsen raskt gå opp, noe som kan bidra til å øke pulsen.

Gå i raskt tempo i motbakker

I tillegg til å gå turer i krevende terreng, kan du gjennomføre trening der du gjennomfører intervaller i motbakker. Ta utgangspunkt i bratte bakker med varierende lengder. Etter en oppvarming på 15-20 minutter kan du gjennomføre et visst antall intervaller der du går raskt opp bakken, for deretter å gå rolig ned igjen som pause. Bakkeintervaller vil få pulsen din raskt opp i moderat, kanskje hard intensitet hvis du tar skikkelig i. Dette kan være effektiv trening for å komme i bedre form, og øke fettforbrenningen for å gå ned i vekt.

Gå i trapper

En effektiv måte for å gå deg ned i vekt, kan være å gå raskt opp og ned trapper. Ta utgangspunkt i en bratt, lenger trapp ute, og gjennomføre rask gang opp trappa 10-15 repetisjoner. Ha en kortere pause mellom hver serie, og gjennomføre ønsket antall serier.

Gå deg ned i vekt sammen med et sunt og balansert kosthold

Kombinerer du gåturer med et sunt og balansert kosthold, vil du ha de beste forutsetningene for å gå deg ned i vekt. Sørg for å ha et sunt kosthold som balanserer inntak av proteiner, karbohydrater og sunt fett. Når du gjennomfører gåturer med høyere intensitet, kan du ha et høyere inntak av karbohydrater og protein, for å fylle opp glykogenlagrene og bygge opp musklene. På roligere dager kan dette inntaket være mer moderat. Sørg for at du får i deg nok sunt fett, fra blant annet fisk og nøtter.

Gå deg ned i vekt

For å gå deg ned i vekt bør du gå turer med vekslende intensitet, og det kan du gjøre naturlig med å gå turer i løyper med variert terreng. Legg også inn intervaller der du går raskt opp og ned i motbakker. Trening i trapper kan også være effektivt for å få opp pulsen. For å gå deg ned i vekt, bør du også ha et sunt og balansert kosthold.

Relaterte artikler:

Gå deg slank

Litt trening hver dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *