Gå deg ned i vekt

G

Gå deg ned i vekt. Lær mer om hvordan du kan gå deg ned i vekt med å gå raske turer i kupert terreng og motbakker.

Ned i vekt med å gå

Har du prøvd å gå ned i vekt med å gå tur, men ikke lykkes? Da kan det hende at du har gått turer med for lav intensitet. Får du opp pulsen ved å variere turene med rask gange og turer der du går i variert terreng, kan det bidra til å øke fettforbrenningen som kan gjøre at du går ned i vekt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gå ned vekt ved å gå turer med variert intensitet.

Øke aerob kapasitet når du går tur

Når du får opp pulsen på gåturene dine, vil det bidra til å øke din aerobe kapasitet. Aerob kapasitet vil si evnen til å løpe over lenger tid med høyere intensitet. Hvor god kapasitet avhenger av hvor effektiv kroppen er til å transportere oksygenrikt blod til muskelcellene. Dette omfatter kapasitet i luftveiene, lungenes evne til gassveksling av oksygen og karbondioksyd mellom luft og blod, blodets evne til å bære oksygen, og om blodåresystemet har nok blodkar til å sirkulere blodet ut i muskulaturen. Økt aerob kapasitet kan bety at du kan gå med høyere fart uten at intensiteten nødvendigvis er høyere. Du får høyere kapasitet og orker mer, og blir i bedre form. Å gå turer med vekslende intensitet kan også bidra til å øke fettforbrenningen din.

Ned i vekt med å gå i variert terreng

Ved å variere med løyper som er litt mer krevende, kan du gå med høyere puls i motbakkene. La pulsen veksle mellom lav, moderat og hard naturlig når du går i løyper som er kuperte. Da kan pulsen være lav når du går i de lettere partiene, mens pulsen kan naturlig går opp i motbakkene. Det får du til ved å prøve å holde samme tempo, eller kanskje også øker farten i motbakkene. Da vil pulsen raskt gå opp, noe som kan bidra til å øke pulsen.

Gå i raskt tempo i motbakker

I tillegg til å gå turer i krevende terreng, kan du gjennomføre trening der du gjennomfører intervaller i motbakker. Ta utgangspunkt i bratte bakker med varierende lengder. Etter en oppvarming på 15-20 minutter kan du gjennomføre et visst antall intervaller der du går raskt opp bakken, for deretter å gå rolig ned igjen som pause. Bakkeintervaller vil få pulsen din raskt opp i moderat, kanskje hard intensitet hvis du tar skikkelig i. Dette kan være effektiv trening for å komme i bedre form, og øke fettforbrenningen for å gå ned i vekt.

Gå i trapper

En effektiv måte for å gå deg ned i vekt, kan være å gå raskt opp og ned trapper. Ta utgangspunkt i en bratt, lenger trapp ute, og gjennomføre rask gang opp trappa 10-15 repetisjoner. Ha en kortere pause mellom hver serie, og gjennomføre ønsket antall serier.

Gå deg ned i vekt sammen med et sunt og balansert kosthold

Kombinerer du gåturer med et sunt og balansert kosthold, vil du ha de beste forutsetningene for å gå deg ned i vekt. Sørg for å ha et sunt kosthold som balanserer inntak av proteiner, karbohydrater og sunt fett. Når du gjennomfører gåturer med høyere intensitet, kan du ha et høyere inntak av karbohydrater og protein, for å fylle opp glykogenlagrene og bygge opp musklene. På roligere dager kan dette inntaket være mer moderat. Sørg for at du får i deg nok sunt fett, fra blant annet fisk og nøtter.

Gå deg ned i vekt

For å gå deg ned i vekt bør du gå turer med vekslende intensitet, og det kan du gjøre naturlig med å gå turer i løyper med variert terreng. Legg også inn intervaller der du går raskt opp og ned i motbakker. Trening i trapper kan også være effektivt for å få opp pulsen. For å gå deg ned i vekt, bør du også ha et sunt og balansert kosthold.

Relaterte artikler:

Gå deg slank

Litt trening hver dag

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg