I denne artikkelen vil vi gå i dybden på betydningen av fysisk aktivitet for barn, hvilke typer aktiviteter som passer for forskjellige aldre, og hvordan foreldre og lærere kan tilrettelegge for et aktivt miljø.
Fysisk aktivitet er en viktig del av barns utvikling, både fysisk og mentalt. Å oppmuntre barn til å delta i ulike fysiske aktiviteter fra ung alder kan bidra til en sunn livsstil, forbedre motoriske ferdigheter, styrke sosiale ferdigheter og øke selvtilliten.
Hva er fysisk aktivitet for barn?
Fysisk aktivitet for barn kan defineres som enhver form for bevegelse som øker energiforbruket og styrker musklene. Dette inkluderer både organisert sport og lek, som løping, sykling, svømming eller lekeplasser. Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO, 2020) bør barn i alderen 5 til 17 år være fysisk aktive i minst 60 minutter hver dag, med en blanding av moderat og intensiv aktivitet.
BLACK WEEK hos MILRAB! Opptil 60% rabatt på klær, sko og utstyr. Sikre deg tilbudene nå >>🏃💪
Fordelene med fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet har en rekke fordeler for barn. Fysisk aktive barn har generelt bedre kardiovaskulær helse, sterkere muskler og bein, og lavere risiko for overvekt (Janssen & LeBlanc, 2010). I tillegg til fysiske fordeler, spiller aktivitet en nøkkelrolle i å fremme kognitive ferdigheter og mental helse. Studier har vist at barn som regelmessig deltar i fysisk aktivitet har bedre konsentrasjon, høyere akademisk ytelse og lavere risiko for å utvikle angst og depresjon (Penedo & Dahn, 2005).
Typer av fysisk aktivitet for ulike aldersgrupper
Det er viktig å tilpasse fysisk aktivitet til barnets alder og utviklingsnivå. Hva som er passende for en treåring, er ikke nødvendigvis det samme som for en tiåring. Her ser vi på hvilke aktiviteter som passer best for ulike aldre.
Fysisk aktivitet for barn i alderen 2-5 år
I denne alderen handler fysisk aktivitet primært om å utforske verden rundt seg gjennom lek. Barn i denne aldersgruppen trenger mye tid til fri lek hvor de kan løpe, hoppe, klatre og balansere. Dette bidrar til å utvikle grovmotoriske ferdigheter som er essensielle for senere fysisk aktivitet. For eksempel kan aktiviteter som sykling på trehjulssykkel, leke i sandkasser og hoppe på trampoliner være ideelle for denne aldersgruppen (American Academy of Pediatrics, 2019).
Fysisk aktivitet for barn i alderen 6-9 år
Når barn blir eldre, kan de delta i mer strukturerte aktiviteter. I denne alderen utvikler barn bedre koordinasjon og balanse, og de er i stand til å delta i sport som fotball, håndball, svømming og dans. Skolebaserte aktiviteter som kroppsøving blir også viktige i denne perioden. Ifølge Physical Activity Guidelines for Americans (2018) bør barn i denne alderen delta i en blanding av utholdenhetsaktiviteter, muskelstyrkende aktiviteter og aktiviteter som fremmer fleksibilitet.
Fysisk aktivitet for barn i alderen 10-12 år
I denne alderen har mange barn utviklet sterke motoriske ferdigheter og kan delta i konkurranseidrett eller mer avanserte treningsprogrammer. Lagsport som basketball, volleyball eller innebandy gir mulighet for både fysisk trening og sosial utvikling. Barn i denne aldersgruppen kan også begynne å utvikle interesse for spesifikke idretter, noe som kan bidra til å opprettholde en aktiv livsstil gjennom ungdomsårene (National Institute of Child Health and Human Development, 2021).
Relatert: Fysisk aktivitet og psykisk helse
Hvordan tilrettelegge for fysisk aktivitet
Foreldre, lærere og andre omsorgspersoner spiller en nøkkelrolle i å fremme fysisk aktivitet blant barn. Det er flere måter man kan tilrettelegge for en aktiv hverdag, både hjemme og i skolen.
Skape et miljø for lek og bevegelse
For å oppmuntre barn til å være aktive, er det viktig å skape et miljø som fremmer bevegelse. Dette kan innebære å ha tilgang til utendørs lekeområder, leker som fremmer fysisk aktivitet som baller, hoppetau og sykler, og å oppmuntre til fysiske aktiviteter i daglige rutiner. Ifølge Active Healthy Kids Global Alliance (2020) er barn som vokser opp i miljøer som oppmuntrer til fysisk aktivitet, mer sannsynlig å forbli fysisk aktive gjennom livet.
BLACK WEEK: Opptil 60% på klær, sko og ustyr hos MILRAB! Få tilbudene før de forsvinner >> ⏳🧥❄️
Vær en rollemodell
Barn lærer ved å observere de voksne rundt seg. Foreldre og lærere kan være positive rollemodeller ved å delta i fysisk aktivitet selv. Å være aktiv sammen med barna – enten det er å ta en sykkeltur, gå en tur i skogen eller spille en runde fotball – viser at fysisk aktivitet er en verdsatt del av hverdagen (Sallis et al., 2012).
Begrense skjermtid
I dagens digitale verden er det viktigere enn noensinne å balansere tiden barna bruker på skjermbaserte aktiviteter. Studier viser at økt skjermtid er assosiert med lavere fysisk aktivitet og høyere risiko for overvekt hos barn (Strasburger et al., 2013). Å sette grenser for skjermtid og oppmuntre til fysisk aktivitet som et alternativ kan bidra til en sunnere livsstil.
Sosiale og emosjonelle fordeler med fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet har ikke bare fysiske fordeler; det spiller også en viktig rolle i barns sosiale og emosjonelle utvikling. Gjennom lek og sport lærer barn viktige ferdigheter som samarbeid, kommunikasjon og problemløsning.
Utvikling av sosiale ferdigheter
Når barn deltar i lagsport eller gruppeaktiviteter, lærer de å jobbe sammen med andre mot et felles mål. De utvikler ferdigheter i samarbeid og kommunikasjon, som er viktige for deres sosiale utvikling. Ifølge en studie av Weiss og Stuntz (2004) kan barn som deltar i sport utvikle sterkere vennskap og få en bedre forståelse av hvordan man fungerer i en gruppe.
Mestring og selvtillit
Å oppnå mestring i fysiske aktiviteter kan også ha en positiv effekt på barnets selvtillit. Når barn setter seg mål og oppnår dem, enten det er å lære å svømme eller å score et mål i fotball, opplever de en følelse av mestring. Dette bidrar til å bygge selvtillit, som igjen kan påvirke andre områder av livet, som skoleprestasjoner og sosiale relasjoner (Harter, 1999).
Relatert: Fordeler med fysisk aktivitet
Forebygging av livsstilssykdommer
En av de viktigste grunnene til å fremme fysisk aktivitet fra ung alder er forebygging av livsstilssykdommer. Overvekt og fedme blant barn er et økende problem over hele verden, og fysisk aktivitet er en av de mest effektive måtene å forebygge disse tilstandene på. Ifølge Centers for Disease Control and Prevention (2020) kan regelmessig fysisk aktivitet redusere risikoen for en rekke helseproblemer, inkludert hjertesykdom, diabetes type 2 og høyt blodtrykk.
Motvirkning av inaktivitet
En av de største utfordringene i dagens samfunn er barnas økende inaktivitet. I takt med økt bruk av teknologi og mer tid brukt foran skjermer, er det en bekymring at barn blir mindre aktive. Data fra en rapport utgitt av Active Healthy Kids Global Alliance (2020) viser at bare 20 % av barn i utviklede land oppfyller anbefalingene for daglig fysisk aktivitet. Dette understreker viktigheten av å skape et aktivt miljø for barna våre og motivere dem til å være mer fysisk aktive.
Hvordan balansere organisert sport og fri lek
Det er viktig å opprettholde en balanse mellom organisert sport og fri lek for barn. Organisert sport kan være en flott måte å utvikle spesifikke ferdigheter på, men fri lek er også viktig for barnas kreative og sosiale utvikling.
Fordeler med organisert sport
Organisert sport gir struktur og muligheten til å lære spesifikke ferdigheter, samtidig som det gir sosial interaksjon med andre barn. Sport som fotball, basketball eller tennis kan lære barn om disiplin, samarbeid og konkurranse. Ifølge en studie av Fraser-Thomas et al. (2005) er barn som deltar i organisert sport mer sannsynlig å utvikle gode vaner for fysisk aktivitet i voksen alder.
Betydningen av fri lek
Fri lek er viktig for å fremme barnas kreativitet og selvregulering. Når barn får tid til å leke fritt, lærer de å ta initiativ, løse problemer og uttrykke seg selv. Dette kan også bidra til å redusere stress og angst. Ifølge Pellegrini og Smith (1998) spiller fri lek en viktig rolle i barns sosiale og kognitive utvikling.
Konklusjon
Fysisk aktivitet er avgjørende for barns fysiske, mentale og sosiale utvikling. Ved å tilrettelegge for et aktivt miljø både hjemme og i skolen, kan vi hjelpe barna med å oppnå en sunn og aktiv livsstil. Enten det er gjennom organisert sport eller fri lek, er det viktig å skape en balanse som fremmer barns utvikling på alle områder. Ved å oppmuntre til fysisk aktivitet fra tidlig alder, legger vi grunnlaget for en sunnere fremtid for våre barn.
Referanser
- American Academy of Pediatrics. (2019). Physical activity in children: The importance of free play and structured activity.
- Centers for Disease Control and Prevention. (2020). Physical activity facts. Hentet fra https://www.cdc.gov
- Fraser-Thomas, J. L., Côté, J., & Deakin, J. (2005). Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 19-40.
- Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. Guilford Press.
- Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(1), 40.
- National Institute of Child Health and Human Development. (2021). Physical activity and children’s health. Hentet fra https://www.nichd.nih.gov
- Penedo, F. J., & Dahn, J. R. (2005). Exercise and well-being: A review of mental and physical health benefits associated with physical activity. Current Opinion in Psychiatry, 18(2), 189-193.
- Sallis, J. F., Prochaska, J. J., & Taylor, W. C. (2012). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medicine & Science in Sports & Exercise, 32(5), 963-975.
- Strasburger, V. C., Jordan, A. B., & Donnerstein, E. (2013). Health effects of media on children and adolescents. Pediatrics, 132(2), 958-961.
- Weiss, M. R., & Stuntz, C. P. (2004). A little friendly competition: Peer relationships and psychosocial development in youth sport and physical activity contexts. In M. R. Weiss (Ed.), Developmental sport and exercise psychology: A lifespan perspective (pp. 165-196). Fitness Information Technology.
- World Health Organization. (2020). Physical activity and young people. Hentet fra https://www.who.int