Fysiske aktiviteter for barn

0
59
Fysiske aktiviteter for barn
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å være fysisk aktiv hver dag er viktig for sunn vekst og utvikling for babyer, småbarn og førskolebarn. Lær mer om fysiske aktiviteter for barn.

For barn bør aktivitet av enhver intensitet oppmuntres, inkludert lett aktivitet og mer energisk fysisk aktivitet.

Babyer (under 1 år)

Babyer bør oppmuntres til å være aktive hele dagen og hver dag på en rekke måter, inkludert krabbing. Hvis de ennå ikke kryper eller krabber, oppfordre dem til å være fysisk aktive ved å rekke og gripe, trekke og skyve, bevege hodet, kroppen og lemmer under daglige rutiner og under overvåket lek på gulvet. Prøv å ha minst 30 minutter magetid spredt utover dagen når de er våkne. Når babyer kan bevege seg rundt, oppmuntre dem til å være så aktive som mulig i et trygt og overvåket lekemiljø.

Småbarn (i alderen 1 til 2)

Småbarn skal være fysisk aktive hver dag i minst 180 minutter (3 timer). Jo mer jo bedre. Dette bør spres utover dagen, inkludert å leke utendørs. De 180 minuttene kan inkludere lett aktivitet som å stå opp, bevege seg rundt, rulle og spille, samt mer energisk aktivitet som å hoppe og løpe. Aktiv lek, som å bruke klatrestativ, sykle, leke i vann, jage og ballspill, er den beste måten for denne aldersgruppen å komme i bevegelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Førskolebarn (i alderen 3 til 5 år)

Førskolebarn bør bruke minst 180 minutter (3 timer) om dagen på å gjøre en rekke fysiske aktiviteter spredt over dagen, inkludert aktiv innendørs og utendørs lek. Jo mer jo bedre. De 180 minuttene bør omfatte minst 60 minutter med moderat til høy intensitet.

Barn under 5 år bør ikke være inaktive i lange perioder, bortsett fra når de sover. Å se på TV, reise med bil, buss eller tog eller bli festet i en buggy i lange perioder er ikke bra for barnets helse og utvikling.

Alle barn under 5 år som er overvektige kan forbedre helsen sin ved å oppfylle aktivitetsretningslinjene, selv om vekten ikke endres. For å oppnå og opprettholde en sunn vekt, kan det hende at de trenger å gjøre ytterligere aktivitet og gjøre endringer i kostholdet. All bevegelse teller. Jo mer jo bedre.

  • leker med klosser og andre gjenstander
  • rotete lek
  • hopping
  • dans
  • svømming
  • lekeplassaktiviteter
  • klatring
  • hopping
  • aktiv lek, som gjemsel
  • kaste og fange
  • sparkesykle
  • sykling
  • friluftsliv

Relaterte artikler:

Fysisk aktivitet og psykisk helse

Fordeler med fysisk aktivitet

Annonse fra X-LIFE