Fysisk aktivitet og søvn

0
14
FYSISK AKTIVITET OG SØVN
Foto: Bruce Mars - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Studier har bemerket at riktig trening kan lindre søvnrelaterte problemer og hjelpe deg med å få tilstrekkelig hvile.

Forholdet mellom trening og søvn1 har blitt grundig undersøkt gjennom årene. Tidligere studier har bemerket at riktig trening kan lindre søvnrelaterte problemer og hjelpe deg med å få tilstrekkelig hvile. Nyere forskning antyder også at utilstrekkelig eller dårlig kvalitet på søvn kan føre til lavere nivåer av fysisk aktivitet dagen etter.

Av den grunn mener eksperter at søvn og trening har et toveis forhold. Med andre ord, optimalisering av treningsrutinen din kan potensielt hjelpe deg med å sove bedre og å få tilstrekkelig søvn kan fremme sunnere fysisk aktivitetsnivå i løpet av dagen.

Hvordan påvirker trening søvn?

Det er mange fordeler med å trene regelmessig. Disse inkluderer lavere risiko for sykdommer som kreft og diabetes, forbedret fysisk funksjon og høyere livskvalitet. Trening kan også være til fordel for visse grupper. For eksempel er gravide kvinner som driver med rutinemessig fysisk aktivitet, mindre sannsynlig å øke for mye i vekt eller oppleve depresjon etter fødselen, og eldre som trener har lavere risiko for å bli skadet under et fall.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trening forbedrer også søvnen for mange mennesker. Spesielt kan moderat til intens trening øke søvnkvaliteten for voksne ved å redusere tiden det tar å sovne – og redusere tiden de ligger våken om natten. I tillegg kan fysisk aktivitet bidra til å lindre søvnighet på dagtid og, for noen mennesker, redusere behovet for søvnmedisiner.

Trening kan også forbedre søvnen på indirekte måter. For eksempel kan moderat til intens fysisk aktivitet redusere risikoen for overdreven vektøkning, noe som igjen gjør at personen mindre sannsynlig å oppleve symptomer på obstruktiv søvnapné (OSA). Omtrent 60% av moderate til alvorlige OSA-tilfeller har blitt tilskrevet fedme.

Hvordan påvirker søvn trening?

Rollen søvn spiller i våre fysiske aktivitetsnivåer har ikke blitt studert så grundig, og mye av forskningen har fokusert på forskjeller i fysisk aktivitet mellom mennesker med søvnforstyrrelser og friske individer.

Imidlertid har de fleste av disse studiene konkludert med at de som opplever dårlig søvn er mindre aktive enn de med sunne søvnsykluser. Spesielt er det ikke like sannsynlig at personer med visse søvnproblemer trener på dagtid. Voksne med søvnløshet har en tendens til å være mindre aktive enn de uten søvnløshet. Det samme gjelder for personer med OSA og andre typer søvnforstyrret pust, selv om overvekt også kan være en faktor for disse.

Relaterte artikler:

Søvn og trening

Søvnproblemer kjerringråd

Annonse fra MILRAB