Fysisk aktivitet og psykisk helse

0
76
Fysisk aktivitet og psykisk helse
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

I en tid med eksponensiell vekst av «metabolsk syndrom» og fedme, kan livsstilsendringer være en kostnadseffektiv måte å forbedre helse og livskvalitet.

Livsstilsendringer og psykisk helse

Livsstilsendringer kan ha særlig stor betydning for personer med alvorlig psykisk lidelse. Mange av disse personene har høy risiko for kroniske sykdommer assosiert med stillesittende oppførsel og medisiner, inkludert diabetes, hyperlipidemi og kardiovaskulær sykdom. En viktig komponent i livsstilsendring er trening. Betydningen av trening blir ikke forstått eller verdsatt tilstrekkelig av pasienter og fagpersoner innen mental helse. Bevis har antydet at trening kan være en ofte forsømt intervensjon i mental helsevern

Aerob trening

Aerob trening, inkludert jogging, svømming, sykling, turgåing, hagearbeid og dans, har vist seg å redusere angst og depresjon. Disse forbedringene i humøret antas å være forårsaket av økning av blodsirkulasjonen til hjernen, og av en innflytelse på hypothalamus-hypofyse-binyrene (HPA), og dermed på den fysiologiske reaktiviteten til stress. Denne fysiologiske påvirkningen er sannsynligvis formidlet av kommunikasjonen av HPA-aksen med flere regioner i hjernen, inkludert det limbiske systemet, som styrer motivasjon og humør; amygdala, som genererer frykt som respons på stress; og hippocampus, som spiller en viktig rolle i hukommelsesdannelse så vel som på humør og motivasjon.

Andre hypoteser som er foreslått for å forklare de gunstige effektene av fysisk aktivitet på mental helse inkluderer distraksjon, effektivitet og sosial interaksjon. Mens strukturerte gruppeprogrammer kan være effektive for personer med alvorlig psykisk lidelse, endrer livsstil som fokuserer på akkumulering. Og en økning av aktivitet med moderat intensitet i løpet av dagen, kan være den mest hensiktsmessige for de fleste pasienter. Det er interessant at overholdelse av fysiske aktivitetsintervensjoner hos psykiatriske pasienter ser ut til å være sammenlignbar med den i befolkningen generelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Trening forbedrer mental helse ved å redusere angst, depresjon og negativt humør, og ved å forbedre selvtillit og kognitiv funksjon. Trening har også vist seg å lindre symptomer som lav selvtillit og sosial tilbaketrekning. Trening er spesielt viktig hos pasienter med schizofreni, siden disse pasientene allerede er sårbare for fedme og også på grunn av den ekstra risikoen for vektøkning assosiert med antipsykotisk behandling, spesielt med de atypiske antipsykotika. Pasienter som led av schizofreni som deltok i et 3-måneders fysisk kondisjoneringsprogram, viste forbedringer i vektkontroll og rapporterte økt kondisjonsnivå, treningstoleranse, redusert blodtrykksnivå, økte opplevde energinivåer og økt styrkenivå i overkroppen og håndgrepet. Tretti minutter med trening med moderat intensitet, for eksempel rask gange i 3 dager i uken, er tilstrekkelig for disse helsemessige fordelene. Dessuten trenger disse 30 minuttene ikke å være regelmessige; tre 10-minutters turer antas å være like nyttige som en 30-minutters spasertur.

Helsemessige fordeler av regelmessig trening som bør vektlegges og forsterkes av enhver mental helsepersonell til pasientene inkluderer følgende:

  • Forbedret søvn
  • Økt interesse for sex
  • Bedre utholdenhet
  • Stress lettelse
  • Forbedring i humør
  • Økt energi og utholdenhet
  • Redusert tretthet som kan øke mental våkenhet
  • Vektreduksjon
  • Redusert kolesterol og forbedret kardiovaskulær kondisjon

Således vil effektive, bevisbaserte fysiske aktivitetsintervensjoner for personer som lider av alvorlig psykisk sykdom være viktig. Ytterligere studier bør imidlertid gjøres for å forstå virkningen av å kombinere slike inngrep med tradisjonell psykisk helsebehandling, inkludert psykofarmakologi og psykoterapi.

Relaterte artikler:

Sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse

Fordeler med fysisk aktivitet

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-