00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Fysisk aktivitet og helse

Regelmessig trening og et sunt kosthold kan føre til en rekke fordeler, inkludert økt energi, lykke, helse og til og med et langt liv.

Trening og et sunt kosthold er avgjørende for å bestemme en persons generelle helse, og å gjøre begge deler til en del av livsstilen din kan utgjøre en dramatisk forskjell i hvordan du ser ut og føler deg.

Helsefordeler

I følge helsemyndighetene, bør et sunt kosthold bestå av frukt, grønnsaker, fullkorn, meieriprodukter med lite fett og magert kjøtt. I tillegg til å spise godt, må du også minimere inntaket av kolesterol, natrium, sukker og mettet fett. I forbindelse med regelmessig trening, kan et sunt kosthold redusere risikoen for hjertesykdom, osteoporose, type 2-diabetes, høyt blodtrykk og noen kreftformer.

Vekt

Hvis du er overvektig, kan det å spise sunt og trene regelmessig hjelpe deg å gå ned i vekt trygt og holde vekten under kontroll. Hvis du ikke har et vektproblem, kan fysisk aktivitet og et sunt kosthold hjelpe deg med å opprettholde din nåværende vekt og redusere risikoen for å gå opp i vekt når du blir eldre. Sunn mat er vanligvis lavere i kalorier og høyere i næringsstoffer enn andre matvarer, og regelmessig fysisk aktivitet forbrenner av ekstra kalorier for å holde en sunn kroppsbygning.

Energi

I følge myndighetene, kan en kombinasjon av å trene og spise sunn mat øke energinivået ditt og hjelpe deg til å føle deg mer våken og bevisst, både mentalt og fysisk. Sunn mat gir kroppen din næringsstoffene og vitaminene den trenger for å fungere på sitt beste.

Humør

Trening stimulerer hjernekjemikalier som hjelper til med å produsere følelser av lykke, tilfredshet og avslapning, så du vil føle deg bedre hvis du trener regelmessig. Fysisk aktivitet kan også bedre ditt fysiske utseende når du forbrenner fett og bygger muskler, noe som er en viktig faktor for å øke selvtilliten og inspirere til et fornøyd liv.

Variasjon

Trening og sunn mat kan bidra til å gjøre livet ditt mer variert og interessant. Søk på kreative måter å være fysisk aktiv i det daglige, og ikke hold deg til den samme treningsrutinen hele tiden. Trene med kolleger, danse med venner, spill lagspill i et idrettslag og tilbring aktiv tid med barna og familien din. Å ha et sunt kosthold kan også gi muligheter for hjemmelaget matlaging, kulinariske klasser flere morsomme og interessante aktiviteter.

Relaterte artikler:

Hvorfor øker pulsen under fysisk aktivitet

Hvordan påvirker fysisk aktivitet helsen

Om forfatteren