Fysisk aktivitet og ernæring

0
14
Fysisk aktivitet og ernæring
Foto: Engin Akyurt - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Vi bør alle ha som mål å spise et sunt, variert kosthold, og dette er også tilfelle når du er aktiv. Lær mer om fysisk aktivitet og trening.

Når du er fysisk aktiv, vil kroppen din bruke mer energi (kalorier). Dette kan hjelpe med vektkontroll, eller hvis du ikke ønsker å gå ned i vekt, kan det hende du trenger mer mat for å erstatte den ekstra energien som brukes. Det er også viktig å holde seg godt hydrert.

Å spise godt for fysisk aktivitet og sport kan ha mange fordeler:

  • slik at du kan prestere godt i din valgte sport eller aktivitet
  • redusere risikoen for skade og sykdom
  • sikre best restitusjon etter trening eller et treningsprogram

Imidlertid vil kostholdet som best passer et individ avhenge av mengden og intensiteten på aktiviteten. Dette kan variere fra de som nettopp begynner å bli mer aktive, de som oppfyller retningslinjene for aktivitet (150 minutter moderat aktivitet per uke), de som er aktive på høyere nivåer (for eksempel de som trener for en utholdenhetsbegivenhet som maraton eller driver organisert lagidrett) eller profesjonelle idrettsutøvere. For profesjonelle idrettsutøvere vil det sannsynligvis være en viktig del av deres treningsstøtte å få personlig ernæringsråd fra en kvalifisert ernæringsfysiolog.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Fysisk aktivitet når du går ned i vekt

Å gjennomføre fysisk aktivitet vil øke energiforbruket ditt (kaloriene du bruker), ettersom det kreves energi under trening for å gi drivstoff til de kontraherende musklene, økt pust og hjertefrekvens og metabolisme.

Det er vanskelig å gå ned i vekt bare ved å bli mer aktiv, og det er fortsatt viktig å kontrollere kaloriinntaket for vektkontroll. De mest effektive vekttapsprogrammene inkluderer både et kontrollert kosthold og økt fysisk aktivitet. Det er også viktig å være aktiv for å holde vekten av etter vekttap. En studie av mennesker som har opprettholdt vekttapet med suksess, viser at de pleier å være aktive i omtrent en time om dagen (vanligvis gange) og bruker mindre tid på stillesittende aktiviteter som å se på TV.

Fordelene med fysisk aktivitet går utover bare å forbrenne kalorier, og kan bidra til å bevare muskler når du går ned i vekt og øker andelen muskler i kroppen. Vi vet også at fysisk aktivitet, og å bruke mindre tid på å sitte, kan redusere risikoen for å utvikle en rekke kroniske sykdommer, for eksempel hjertesykdom.

Karbohydrater

Karbohydraters viktigste rolle i fysisk aktivitet er å gi energi. For idrettsutøvere, hvis kostholdet ikke inneholder nok karbohydrat, er det sannsynlig at deres ytelse og restitusjon vil bli svekket, ettersom karbohydrat er nøkkeldrivstoffet for hjernen og musklene under trening. Mengden karbohydrat du trenger vil avhenge av frekvensen, typen, varigheten og intensiteten til fysisk aktivitet du gjennomfører. Konkurransedyktige sportsfolk og idrettsutøvere vil trolig kreve mer karbohydrater enn en gjennomsnittlig treningsbruker for å matche intensiteten på aktivitetsnivået.

Protein

Protein er viktig i sportsytelse, da det kan øke glykogenlagring, redusere ømhet i muskler og fremme muskelreparasjon. For de som er aktive regelmessig, kan det være fordeler med å konsumere en del protein for hvert måltid og spre proteininntaket utover dagen.

Da noen matvarer med høyt proteininnhold også kan ha mye mettet fett, for eksempel fett kjøtt eller meieriprodukter med høyere fett, er det viktig å velge alternativer med lavere fettinnhold, for eksempel magert kjøtt. De fleste veganere får nok protein fra kostholdet, men det er viktig å konsumere en rekke planteproteiner for å sikre at nok essensielle aminosyrer er inkludert. Dette er kjent som den komplementære virkningen av proteiner.

Fett

Fett er viktig for kroppen i små mengder, men det inneholder også mange kalorier. Å forbruke for mye fett kan føre til overflødig kaloriinntak som kan føre til vektøkning over tid, så dette er spesielt viktig hvis du prøver å kontrollere vekten din. Den type fett som forbrukes er også viktig. Studier har vist at å erstatte mettet fett med umettet fett i kostholdet kan redusere kolesterol i blodet, noe som kan redusere risikoen for hjertesykdom og hjerneslag. Fettrik mat inneholder vanligvis en blanding av mettede og umettede fettsyrer, men å velge mat som inneholder større mengder umettet fett og mindre mettet fett, er å foretrekke, ettersom de fleste av oss spiser for mye mettet fett.

Hvordan holde deg godt hydrert

Vann er viktig for livet og hydrering er viktig for helsen, spesielt hos idrettsutøvere og de som er fysisk aktive, som sannsynligvis vil ha høyere krav til væskeinntak. Å drikke nok væske er viktig for å maksimere treningsytelsen og sikre optimal gjenoppretting. Trening øker kroppstemperaturen, og kroppen prøver å kjøle seg ned ved å svette. Dette fører til tap av vann og salter gjennom huden.

Relaterte artikler:

Hva er et sunt kosthold

Hvordan påvirker fysisk aktivitet helsen

Annonse fra MILRAB