Fullkroppsprogram for erfarne

0
153
Fullkroppsprogram for erfarne
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Når du ikke har nok tid i løpet av en dag, vil du maksimere treningstiden. Lær mer om hvordan du effektivt kan trene styrke for hele kroppen.

Styrketrening for hele kroppen er en av de beste måtene å gjøre dette på. I stedet for å dele opp styrketreningen for enkelte muskelgrupper på forskjellige dager, kan du gjennomføre fullkroppstrening. I stedet for seks økter per uke, ender du opp med to eller tre.

Fordeler med styrketrening for hele kroppen

Men effektivitet er bare en av fordelene ved en styrketreningsmetode for hele kroppen, at det er praktisk og tidsbesparende er en annen. Det er bevegelsesspesifikt versus muskelspesifikt, noe som gjør fullkroppstrening mer nyttig i hverdagen.

Trening for hele kroppen reduserer også skaderisikoen. Balansert trening av alle de store muskelgruppene bidrar til å redusere skaderisikoen. Hvis du har en stor muskel som ikke er sterk, og du er en aktiv person, er det den som kommer til å bli skadet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Fullkroppsprogram for å bygge styrke

Fullkroppstrening er enhver trening som adresserer de fleste, om ikke alle, de største muskelgruppene i en enkelt økt.

  • To til tre fullkroppstreninger per uke
  • 2 til 3 sett per øvelse
  • 8 til 12 repetisjone per sett
  • Cirka 2 minutters hvile mellom settene

Når det gjelder øvelsene, hvis du har tid, kan du gjøre en for hver av disse muskelgruppene:

  • Lårmuskler
  • Hamstrings
  • Magemuskler
  • Korsrygg
  • Bryst
  • Øvre rygg
  • Skulder
  • Biceps
  • Triceps

Nøkkelen er å innlemme øvelser som retter seg mot flere muskelgrupper.

Relaterte artikler:

Fullkroppsprogram nybegynner

Trening med strikk

Annonse fra MILRAB