HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Fryser etter trening

Å fryse etter trening er ganske normalt, ettersom kroppens prosesser prøver å opprettholde kjernetemperaturen. Lær mer om hvorfor du fryser etter trening.

Som et varmblodig pattedyr forblir din indre temperatur relativt konstant – på omtrent 37 grader. Å flytte dette tallet opp eller ned en hel grad krever spesifikke omstendigheter som sykdom eller ekstreme temperaturer. Imidlertid kan bruk av feil bekledning i kjøligere temperaturer, dehydrering og lavt blodsukker føre til at du føler deg nedkjølt etter trening.

Nedkjøling etter trening

Å kjøle seg ned etter en treningsøkt er gunstig, da det gradvis reduserer kroppstemperaturen og regulerer blodstrømmen. Det kan også redusere muskelsårhet og trekk. Drastiske reduksjoner i kroppstemperaturen kan føre til frysninger og muligens hypotermi. For å kjøle deg ned etter trening, fortsett treningen, men redusere intensiteten og tempoet gradvis i 5 til 10 minutter. For eksempel, for å kjøle deg ned etter en rask spasertur, gå sakte i 5 til 10 minutter. Hvis du løper, senk tempoet for å kjøle deg ned. Etter sykling, snur du ved høyere omdreininger per minutt med lav motstand. Strekk også musklene dine etterpå for å redusere blodstrømmen gjennom kroppen din og redusere skaderisikoen.

Riktig bekledning når du trener

Å bruke riktige klær kan forhindre at du fryser under og etter en treningsøkt. Hva du har på deg når du trener, spesielt i kaldt vær, er viktig for å forhindre hypotermi. Ull som innerste lag holder deg isolert og varm, samtidig som det transporterer vekk fuktighet. Når du varmer opp, kan du fjerne et lag for å forhindre overdreven svetting, noe som kan være farlig i kaldt vær. Etter trening vil de våte klærne bli kalde, og potensielt senke kroppstemperaturen for raskt. Vær også oppmerksom på at bomullsfibre har en tendens til å holde vann, så velg klær som transporterer vekk fuktigheten. Topp lagene dine med en vindtett skalljakke og en lue og hansker hvis været er kaldt.

Hydrering

Det du du spiser og drikker før trening, kan spille en rolle i hvordan du føler deg etter trening. Vann er ekstremt viktig for å regulere kroppstemperaturen; Mangel på vann kan føre til frysninger, kvalme, svimmelhet og kramper. Det er anbefalt å drikke minst 8 glass vann hver dag, kanskje enda mer hvis du trener mye.

Blodsukker

Lavt blodsukker eller hypoglykemi etter trening kan også føre til at du fryser på hender og føtter. Hvis du ikke spiser nok om dagen, og deretter legger på en lang treningsøkt, er det en fare for lavt blodsukker. Å spise karbohydrater med lav glykemisk indeks før treningen, kan holde blodsukkeret stabilt. Planlegge hviledager hele uken og ta pauser under en treningsøkt for å gi kroppens drivstofflagre tid til å komme seg.

Relaterte artikler:

Blir man syk av å fryse

Fryser og skjelver uten feber

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!