Frukt med mye protein

0
30
Frukt med mye protein
Foto: Matthew Feeney - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Når du tenker på protein, tenker du sannsynligvis kjøtt, sjømat, belgfrukter, tofu, yoghurt, ost, nøtter og egg. Men enkelte frukter kan også inneholde noe protein.

Guava (4 gram protein)

En tropisk godbit, guava inneholder omtrent fire gram protein per kopp, noe som gjør den til en av fruktene med høyest proteininnhold. Den naturlige, supersøte frukten inneholder også rikelig med vitamin C og fiber, spesielt hvis du spiser skall og frø.

Proteinrik kombinasjon: Noen få skiver cheddarost.

Avokado (3 gram protein)

Du vet sikkert allerede at avokado er en utmerket kilde til sunt fett, men visste du at den også inneholder tre gram protein per kopp? Avokado er også rik på fiber, folat, magnesium, riboflavin, niacin og vitamin C, E og K. Kombinasjonen av fett og fiber vil også holde deg mett.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Aprikos (2 gram protein)

En kopp rå (ikke tørket) aprikos gir deg to gram protein. Frukten er også en god kilde til kalium og vitamin A, C og E for øye- og hudhelse, per WebMD. Fiberen i både kjøtt og hud kan hjelpe fordøyelsen og holde deg fornøyd også.

Proteinrikt mellommåltid: En liten håndfull ristede mandler sammen med aprikos.

Bjørnebær (2 gram protein)

Overraskende inneholder en kopp rå bjørnebær omtrent to gram protein (og hele åtte gram fiber). Du finner også nesten 50 prosent av den anbefalte daglige mengden av vitamin C, pluss høye nivåer av frie radikaler som bekjemper antioksidanter og hjerneforbedrende polyfenoler.

Proteinrik kombinasjon: En halv kopp gresk yoghurt.

Kiwi (2 gram protein)

En kopp kiwi inneholder omtrent to gram protein, og så lenge du rengjør skallet godt, kan du også høste dens fiberrike fordeler. Kiwi inneholder også mye vitamin C, kalium og fosfor, samt jern.

Proteinrikt mellommåltid: En servering med fettfattig cottage cheese.

Kirsebær (1,6 gram protein)

Sommerens mest delikate godbit har omtrent 1,6 gram protein per kopp. De er en god kilde til kalium, som kan regulere blodtrykket og er viktig for muskelfunksjonen, og de har mange antioksidanter og antiinflammatoriske egenskaper. Kirsebær er også rik på melatonin, noe som kan hjelpe deg med å få en god natts søvn.

Rosiner (1 gram protein)

En beskjeden mengde rosiner inneholder omtrent ett gram protein, pluss masse fiber og kalium. Rosiner har også en anstendig mengde jern, noe som kan bidra til å forhindre anemi.

Proteinrik kombinasjon: Rosiner sammen med en liten porsjon ristede, blandede nøtter.

Bananer (1,6 gram protein)

Du har sikkert hørt at bananer inneholder mye kalium, og de inneholder også ca. 1,6 gram protein for hver kopp. De er en praktisk kilde til fiber, prebiotika, vitamin A, B6 og C og magnesium.

Proteinrik kombinasjon: Et par spiseskjeer med peanøttsmør.

Grapefrukt (1,3 gram protein)

En kopp grapefrukt inneholder 1,3 gram protein, for ikke å nevne mindre enn 100 kalorier. Som andre sitrusfrukter, er den fullpakket med immunstimulerende vitamin C, samt kalsium og jern som bygger på bein.

Proteinrik kombinasjon: Noen skjeer saltede pistasjnøtter.

Relaterte artikler:

Proteinrike grønnsaker

Fiber i frukt

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!