Frukt med mye fiber

0
212
Frukt med mye fiber
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fiber er utrolig viktig. Visse typer fiber kan også fremme vekttap, senke blodsukkernivået og bekjempe forstoppelse.

Frukt med mye fiber

Fiber etterlater mat ufordøyd, der den mater vennlige tarmbakterier, noe som gir helsemessige fordeler. Det anbefalte daglige inntaket er 25 gram for kvinner og 38 gram for menn. Imidlertid spiser de fleste bare rundt halvparten av det, eller 15–17 gram fiber per dag. Heldigvis er det relativt enkelt å øke fiberinntaket. Inkludere frukt og andre fiberrike matvarer i kostholdet ditt som har en høy prosentandel fiber.

Her er noen fiberrike frukt og bær som både er sunne og gode.

Pærer (3,1%)

Pærer er en populær type frukt som er både velsmakende og næringsrik. Det er en av de beste fruktkildene til fiber. Fiberinnhold: 5,5 gram i en mellomstor pære, eller 3,1 gram per 100 gram.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Jordbær (2%)

Jordbær er utrolig deilige. I tillegg er de et mye sunnere alternativ enn noe junk food. Interessant nok er at de også er blant de mest næringstette fruktene du kan spise – fylt med C-vitamin, mangan og forskjellige kraftige antioksidanter. Fiberinnhold: 3 gram i en kopp, eller 2 gram per 100 gram. Dette er veldig høyt gitt deres lave kaloriinnhold.

Avokado (6,7%)

Avokadoen er forskjellig fra de fleste frukt. I stedet for å ha mye karbohydrater, er den fylt med sunt fett. Avokado inneholder veldig mye C-vitamin, kalium, magnesium, E-vitamin og forskjellige B-vitaminer. De har også mange helsemessige fordeler. Fiberinnhold: 10 gram i en kopp, eller 6,7 gram per 100 gram.

Epler (2,4%)

Epler er blant de mest smakfulle og tilfredsstillende fruktene du kan spise. De har også relativt mye fiber. Fiberinnhold: 4,4 gram i et mellomstort eple, eller 2,4 gram per 100 gram.

Bringebær (6,5%)

Bringebær er svært næringsrike med en veldig sterk smak. De er fulle med C-vitamin og mangan. Fiberinnhold: En kopp inneholder 8 gram fiber, eller 6,5 gram per 100 gram.

Bananer (2,6%)

Bananer er en god kilde til mange næringsstoffer, inkludert vitamin C, vitamin B6 og kalium. En grønn eller umoden banan inneholder også en betydelig mengde resistent stivelse, en type ufordøyelig karbohydrat som fungerer som fiber. Fiberinnhold: 3,1 gram i en mellomstor banan, eller 2,6 gram per 100 gram.

Andre bær med mye fiber

Blåbær (2,4%) og bjørnebær (5,3%).

Relaterte artikler:

Fiberrik frokost

Frokost smoothie med havregryn

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!