Frokost før halvmaraton

0
203
Frokost før halvmaraton

Hva bør du spise før halvmaraton? Lær mer om hva du bør spise dagene og timene før du skal løpe halvmaraton.

Mat dagene før du skal løpe halvmaraton

Du kan spise som vanlig siste uka før halvmaraton, inntil det gjenstår 3 dager igjen til løpet. Da kan du øke karbohydratinntaket. Det betyr ikke at du skal overspise spaghetti eller andre typer pasta, men øke mengden karbohydrater. Måltider og mellommåltider kan være de samme, også porsjonene. Styr unna fet og usunn mat de siste 3 dagene før du skal løpe halvmaraton. Spis frukt, grønnsaker, pasta, ris og grove kornprodukter med sunt pålegg. Kylling og fisk er også gode alternativer. Drikk rikelig med vann. Kaffe, te og juice er også greit.

Mat dagen før halvmaraton

Dagen før halvmaraton bør du være nøye på hva du spiser. Spiser du fet mat eller mat med mye stivelse, kan det gi deg magetrøbbel på løpsdagen. Du bør fremdeles spise lett fordøyelig mat som gir deg rikelig med karbohydrater. Styr unna frukt med høyt stivelsesinnhold og grønnsaker. Fet mat bør du holde deg langt unna. Du kan for eksempel spise havregrøt til frokost, brød som ikke er alt for grovt til lunsj, og kylling og ris til middag. Til kvelds spiser du brød med magert pålegg, for eksempel makrell i tomat. Spis bananer som mellommåltid. Drikk rikelig med vann dagen før halvmaraton. Unngå kaffe og te, fordi det er vanndrivende.

Mat på løpsdagen

Frokost før halvmaraton kan bestå av 3-4 loffskiver med banan. Som drikke kan du innta iste. Spis ikke nærmere enn 3 timer før du skal løpe halvmaraton. Drikk rikelig med vann inntil 2 timer før løpet. Da slipper du å stoppe for å gå på do mens du løper.

Relaterte artikler:

Mat før du skal konkurrere

Mat under konkurranse

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her