00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Frisk uten sukker

Mange voksne og barn spiser mye mer sukker enn nødvendig, så det å redusere sukkerinntaket vil være viktig for god helse. Noen vil kanskje ta det et steg videre og kutte ut sukker helt fra kostholdet.

Kosthold uten sukker har fått økt popularitet ettersom folk fortsetter å lete etter effektive måter å leve et sunt liv eller gå ned i vekt.

Hvorfor kutte ut sukker?

Å redusere sukkerinntaket kan forbedre helsen til en person.

Mange voksne spiser mye mer sukker enn myndighetene anbefaler. Det er anslått at voksne i Norge får rundt 15% av kaloriene fra tilsatt sukker alene. Dette sukkerinntaket inkluderer ikke engang naturlige sukkerarter, som finnes i produkter som frukt og melk.

Overdreven sukkerforbruk har koblinger til flere skadelige helsemessige forhold, inkludert:

  • fedme og metabolsk syndrom
  • hjertesykdom
  • type 2 diabetes
  • høyt blodtrykk
  • høyt kolesterol
  • kronisk betennelse
  • alkoholfri fettleversykdom
  • dårlig tannhelse

Å redusere mengden sukker i kostholdet kan hjelpe en person til å redusere risikoen for disse helsemessige forholdene. Å erstatte mat med høyt sukkerinnhold med sunne alternativer, kan hjelpe en person å få alle sine essensielle vitaminer og mineraler uten å få i seg unødvendig mye kalorier. Det kan også hjelpe dem å gå ned i vekt, om nødvendig.

Her er åtte enkle tips en person kan bruke til å kutte sukker fra kostholdet:

Kutt ut sukker gradvis

Noe av det viktigste du må huske når du endrer kostholdet, er å gjøre det gradvis. Å gå fra et kosthold fullt av sukker til en diett uten, bær være en langsom prosess. Det kan hjelpe å starte med å eliminere de mest åpenbare kildene til sukker. Folk kan lett unngå bakevarer som kaker, muffins og brownies. Å kutte ut godteri og sukkerholdige drikker er også et utmerket sted å starte.

En person kan også prøve å redusere mengden sukker og fløte de tilfører kaffen eller teen. Å ha et sunt kosthold uten sukker kan hjelpe en person med å omskole smaksløkene, noe som gjør det er mindre sannsynlig at de ønsker sukker.

Les matvareetiketter

Når en person har klart å kutte ut det mest åpenbare sukkeret fra kostholdet sitt, kan de rette oppmerksomheten mot andre produkter som inneholder sukker. Å lese produktetiketter kan hjelpe dem med å identifisere typer sukker som bør unngås. Sukker har mange navn og finnes i mange forskjellige varianter. Det er minst 61 forskjellige navn på sukker på matetiketter.

De vanligste inkluderer:

  • rørsukker
  • brunt sukker
  • maissirup
  • rørsaft
  • invertsukker
  • betesukker
  • byggmalt
  • kokosnøtt sukker
  • lønnesirup
  • agavesirup
  • rissirup
  • eple- eller druesaftkonsentrat
  • honning
  • demerara
  • sucanat
  • panela eller piloncillo
  • turbinado
  • muscovado

Folk bør også være oppmerksomme på at en hvilken som helst vare på en ingrediensliste som slutter med “-ose” også er en type sukker. Eksempler på disse ingrediensene inkluderer:

  • sukrose
  • glukose
  • dekstrose
  • fruktose
  • laktose

Produkter som salatdressing og krydder, pastasaus, frokostblandinger, melk og granola-barer har ofte sukker i ingredienslisten.

Unngå enkle karbohydrater

Mange dietter uten sukker anbefaler også at folk unngår enkle karbohydrater. Enkle karbohydrater inkluderer hvitt mel, hvit pasta og hvit ris. Kroppen bryter raskt ned karbohydratene i disse matvarene til sukker. Denne prosessen forårsaker en økning i blodsukkernivået. En person kan vanligvis erstatte enkle karbohydrater med fullkornsalternativer.

Unngå kunstig sukker

Kunstig sukker er kontroversielt i matvareindustrien. De er mye søtere enn sukker, men inneholder få eller ingen kalorier. Å spise kunstig sukker kan imidlertid lure kroppen til å tro at den faktisk spiser sukker. Dette kan forsterke en persons sukkerbehov, noe som gjør det vanskeligere for dem å holde seg til et kosthold uten sukker.

Folk kan også se etter de kjemiske navnene på disse søtningsmidlene på ingredienslister, spesielt i alt som markedsføres med lite sukker og kalorier.

Kjemiske navn inkluderer:

  • aspartam
  • sukralose
  • sakkarin
  • acesulfam K eller acesulfam kalium
  • neotame

Kutt ut alle sukkerholdige drikker

Sukker kan være lett å unngå i bearbeidet mat. Sukkerholdige drikker er imidlertid blant de viktigste kildene til tilsatt sukker i kostholdet. Disse inkluderer brus, søtet kaffe, søtet te og fruktjuice. Å erstatte disse drikkene med usøtet urtete, kaffe uten sukker, mineralvann uten sukker eller bare vann, kan hjelpe en person til å holde seg hydrert uten å øke sukkerinntaket.

Fokusere på hele matvarer

En person som følger en diett uten sukker, bør også ha som mål å spise helmat. Det er mer sannsynlig at bearbeidede matvarer inneholder raffinerte ingredienser eller tilsatt sukker.

Kosthold som fokuserer på hele, ubearbeidede matvarer kan inkludere:

  • grønnsaker
  • frukt
  • magert kjøtt, fjærfe eller tofu
  • fisk
  • hele, ubehandlede korn og belgfrukter
  • nøtter og frø

Noen mennesker kan velge å beholde en liten mengde meieriprodukter i kostholdet, for eksempel naturell yoghurt, magre oster og melk.

Planlegge måltidene

Å holde seg til et kosthold uten en plan er vanskelig. Når man føler seg sulten, kan det være mer sannsynlig at man tyr til en sukkerholdig snack hvis det ikke finnes andre sunnere alternativer. Med sunn mat tilgjengelig, er det mindre fristende å spise godteri eller drikke brus. Unngå å ha usunne matvarer tilgjengelig.

Krydre maten

Ganen savner ofte sukker fordi den ikke har andre smaker som erstatter det. Imidlertid kan folk lett legge til mange søte krydder i mat og drikke for å erstatte sukker. Vanlige erstatninger inkluderer kanel, muskat, kardemomme og vanilje. Disse kan være et smakfullt tillegg til kaffe, havregryn eller yoghurt.

Relaterte artikler:

Avhengig av sukker

Hvordan kutte ut sukker

Om forfatteren