Fra jogging til løping

0
5
Fra jogging til løping
Stock.adobe.com

Fra jogging til løping

Fra jogging til løping. Lær mer om hva som kan defineres som jogging eller løping, og hvordan du kan ha en best mulig overgang fra jogging til løping der det er hensiktsmessig.

Hva er jogging

Jogging kan være trening med svært lav intensitet. Tempoet er gjerne ikke høyere enn at du kan snakke helt vanlig mens du jogger. Jogging kan være en treningsaktivitet som kan defineres som å bevege seg i et lavt tempo som en del av et mosjonsopplegg. For mer erfarne løpere kan jogging også inngå som en del av restitusjonstreningen mellom hardere treningsøkter.

Jogging med lav intensitet medfører relativ lav belastning, og gjør det enklere for kroppen å venne seg til løping med høyere belastning. Jogge kan du gjøre når som helst og hvor som helst, og kan gjennom enkel planlegging bli en del av dine daglige rutiner.

Hva er løping

Løping kan også bli løpt med lav intensitet, men intensiteten og følgelig også tempoet vil ofte være høyere. Løping kan du gjennomføre med lav, moderat og hard intensitet, avhengig av om du trener rolig eller løper med høyere intensitet. Mens det oftere kan være vanskeligere å løpe godt teknisk når du jogger i et svært lav tempo, vil dette være enklere med løping, fordi et høyere tempo vil kreve at du har en bedre løpeteknikk, noe du kan trene opp.

Gå fra jogging til løping med å øke intensiteten gradvis

Når du skal gå fra jogging til løping, kan du starte med å øke intensiteten innenfor noen av treningsøktene du gjennomfører. Fartslek der du legger inn et visst antall fartsøkninger kan være effektiv trening for å øke intensiteten, når du skal over fra jogging til løping. Pass på at intensiteten ikke blir for hard, slik at du trener for mye med for hard intensitet.

Gå fra jogging til løping med å øke frekvensen på løpesteget

Mange løpere har for lav stegfrekvens. Stegfrekvens måles i antall steg per minutt. Når du løper vil du bruke minst mulig tid på beina. Jo lenger tid du bruker på hvert steg, jo lenger tid er foten din i kontakt med underlaget, og desto mer energi må beina dine bruke på å holde kroppsvekten din for hvert steg du tar. Dette kan du gjøre noe med ved å øke frekvensen på stegene.

Løpehastighet er et resultat av steglengde multiplisert med frekvensen på steget. Under optimale forhold er det ideelle at du har omtrent 180 steg in minuttet. Den enkleste måten å måle stegfrekvensen din er å telle antall steg i 15 sekunder, og gange med 4. I stedet for å telle antall steg du løper per minutt når du er ute og løper, kan du gjennomføre 2-3 økter per måned der du helt bevisst jobber med å øke frekvensen. Hurtighetstrening gjennom intervaller kan bidra til å øke frekvensen på steget, ved at du får mer fart i beina.

Fra jogging til løping

Det vil alltid være glidende overganger med jogging og løping, og de aller fleste løpere vil ofte veksle mellom å jogge eller løpe. Forskjellen mellom jogging og løping kan være forskjellig fart, og til en viss grad intensitet, fordi utrente vil ofte trene med hard intensitet, selv når farten er i joggetempo. Det er viktig å merke seg at joggetempo for en som er godt trent kan være farten en som er dårligere trent holder på intervalltrening. Så hva som er jogging vil vel alltid være et definisjonsspørsmål, avhengig av hvem du spør.

Relaterte artikler:

Jogging for nybegynnere

Effekt av jogging

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here