Fra 10 km til halvmaraton

0
19
Fra 10 km til halvmaraton
Stock.adobe.com

Fra 10 km til halvmaraton

Fra 10 km til halvmaraton. Lær mer om hvordan du skal trene når du skal gå over fra å løpe 10 km til løpe halvmaraton.

Overgang fra 10 km til halvmaraton

Selv om halvmaraton er drøyt to ganger lenger enn 10 km, behøver ikke overgangen fra 10 km til halvmaraton være så stor. Hvordan du trener for 10 km og halvmaraton trenger heller ikke skille seg så mye, rent bortsett fra at du trenger mer mengdetrening og langturer for venne beina til belastningen det er å løpe langt.

Fra 10 km til halvmaraton med langturer

Hvis du allerede har gjennomført ukentlige langturer når du trente for å løpe 10 km, vil overgang til halvmaraton ikke skille seg mye. Langturene er viktige for å øke fettforbrenningen og gjøre kroppen mer effektiv i å omsette og lagre glykogen. Fortsett med å trene en lengre langtur i uka, og legg også inn en treningsøkt der du løper inntil 90 minutter. Ha en gradvis økning hver uke, slik at langturen bli lenger og lenger.

Fra 10 km til halvmaraton med trening med høy intensitet

I likhet med da du trente for å løpe 10 km, bør du også gjennomføre kvalitetstrening med moderat til hard intensitet når du skal løpe halvmaraton. Dersom du vekslet mellom trene progressiv kortintervall og langintervall for 10 km, skal du fortsette med det når du trener for halvmaraton, der det i den halvmaratonspesifikke delen av treningsprogrammet bør være en hovedvekt av lange intervaller. Tempotrening er viktig for å greie å holde en høy fart over et lenger tidsrom når du skal løpe halvmaraton. Gjennomføre tempotrening uten pause som har lengde som varierer mellom 10-40 minutter. Intensiteten på tempotrening kan variere mellom moderat og hard, og i likhet med intervalltreningen, bør tempotreningen også gjennomføres progressivt. Fartslek kan være effektiv trening med moderat intensitet når du skal trene til halvmaraton.

Er du mann og løper 10 km på 39 minutter, og ønsker å konvertere denne tiden til 200 meter, kan det tilsvare en tid på 200 meter på 26 sekunder. Konverterer du 10 km på 39 minutter til 5 km, vil det bli 18 minutter og 26 sekunder.

Fra 10 km til halvmaraton

Det viktigste du kan gjøre i overgangen fra å løpe 10 km til halvmaraton, er å venne beina til økt belastning over tid. Det gjør du ved å løpe lenger, og langturene du gjennomfører i forkant vil være helt avgjørende. Det er fullt mulig å gjennomføre halvmaraton uten noen særlig for trening med høyere intensitet, men ønsker du å gjennomføre halvmaraton på best mulig tid, bør du ha gjennomført kvalitetstrening med høyere intensitet.

Relaterte artikler:

Halvmaraton treningsprogram for å løpe under 2 timer

Treningsprogram og tips til nybegynnere som skal løpe halvmaraton

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here