20-50% RABATT!


OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Forventet vektnedgang ketose

Selv om den fettrike ketodietten opprinnelig ble utviklet for å hjelpe til med å behandle epilepsi, er det mange som bruker det for å gå ned i vekt. Lær mer om forventet vektnedgang ved ketose.

Ifølge noen undersøkelser gir ketodietten flere fordeler sammenlignet andre dietter, inkludert å gjøre det lettere å forbrenne lagret kroppsfett, opprettholde stoffskiftet (kaloriene du forbrenner i hvile) og føle deg mer mett på færre kalorier.

Når det er sagt, kan du lure på hvor mye vekt du kan forvente å gå ned i den første uken på keto. Mange rapporterer om ekstremt vekttap når de først starter dietten. Mye av dette kan imidlertid tilskrives vanntap.

Denne artikkelen går gjennom hvor mye vekt du kan forvente å gå ned i den første uken med keto.

Når du er i ketose

På keto begrenser du strengt karboinntaket ditt, vanligvis til 50 gram eller færre per dag totalt karbohydrater, eller 25 gram eller færre netto karbohydrater, som er totalt antall karbohydrater minus fiber.

For de fleste er karbohydrater kroppens primære energikilde. Når du begrenser karbohydrater, forbrenner kroppen din gjennom karbohydratlagrene i musklene og leveren – kalt glykogen – vanligvis innen få dager. Etter dette bytter kroppen din til en metabolsk tilstand som kalles ketose, der den bruker ketoner som brytes ned fra lagret kroppsfett, som den viktigste drivstoffkilden. Dette skiftet, hvor du forbrenner gjennom glykogenlagrene og går over til å bruke ketoner, tar vanligvis mindre enn en uke. For noen mennesker kan det imidlertid ta lengre tid.

Mange merker dramatisk vekttap i denne overgangsperioden etter at de først startet ketodiett, men det meste skyldes endringer i vannvekten.

Tidlig vekttap er vannvekt

Glykogen lagret i musklene og leveren er bundet med vann, vanligvis i et forhold på 3 gram vann for hvert gram glykogen. Når du forbrenner gjennom disse lagrede karbohydratene, skilles dette vannet ut i urinen eller svetten. Som sådan, etter at du har startet keto, kan du legge merke til at du må på do oftere, og føler deg mye tørstere enn normalt. Du kan også merke stort vekttap, som for det meste er vannvektstap.

Avhengig av størrelsen og hvor mye vann du har i kroppen, kan dette vekttapet variere. Anekdotisk rapporterer folk tap i løpet av den første uken, alt fra 0,5 kg til 10 kg eller mer. Jo større du er, jo mer vannvekt vil du sannsynligvis miste etter at du startet på keto. Selv om det er lite sannsynlig at mye av dette første vekttapet er fettap.

Men når du går inn i ketose, er det mye lettere å bruke lagret kroppsfett til energi, noe som er en grunn til at ketodietten kan være fordelaktig for vekttap.

Relaterte artikler:

Ketose mat

Ketose bivirkninger

Om forfatteren

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds


Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

INNSPURT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!