Første halvmaraton på tid

0
518
Første halvmaraton på tid
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Å løpe første halvmaraton på tid kan være en styrkeprøve, og det gjelder å være godt forberedt Lær mer om hvordan du skal trene og legge opp en strategi for gjennomføring av halvmaraton.

Halvmaraton tid og fart

Å løpe halvmaraton på en bestemt tid forutsetter at du greier å holde en gjennomsnittsfart som får deg i mål på tiden du ønsker. Ideelt sett bør du holde en så jevn fart som mulig, men det kan være krevende, spesielt for mosjonistløpere. Eliteløpere gjør det hele tiden. For mosjonister vil et typisk halvmaraton gå i et tempo som går saktere og saktere gjennom løpet, også kalt å løpe med positiv splitt. Målet bør være med negativ splitt, som vil si at du løper en raskere andre halvdel av løpet. Det forutsetter at du tar det rolig nok den første halvdelen, slik at du greier å løpe raskere de siste drøyt 10 kilometerne.

Treningsmengde når du skal løpe halvmaraton

Å bygge opp treningsmengden gradvis gjennom hele treningsperioden i forkant av halvmaraton, er viktig når du skal løpe på best mulig tid. Høyt treningsvolum øker din aerobe utholdenhet og utvikler nye kapillærer som bidrar til å øke gjennomstrømningen av oksygenrikt blod til muskulaturen. Antall mitokondrier i cellene vil også øke. Når du trener langturer, som etter hvert utgjøre mye av treningsmengden i løpet av en øke, vil du også øke fettforbrenningen. Økt fettforbrenning kan gjøre kroppen mer effektiv i å omsette og lagre glykogen, kroppens drivstoff. Du bør sette av 12 uker eller mer for å bygge opp treningsmengden, og det meste av denne treningen bør være med lav intensitet. Ha gjerne 1-2 treningsøkter med moderat til hard intensitet i denne perioden.

Løpe halvmaraton på tid

Når du har som mål å løpe halvmaraton på tid, bør du ha et godt treningsgrunnlag. Å løpe 21,1 km er langt, og er ikke distansen du begir deg ut på dersom du er utrent. En del løpere prøver seg likevel på distansen, uten å være i god nok form. Det er ikke å anbefale, da det vil øke risikoen for skader, og vil heller ikke være noen hyggelig løpsopplevelse. Hvis du synes det er et jag å løpe halvmaraton på, kan du heller fokusere på å gjennomføre på best mulig måte. Tempoet må ikke være høyt for at du skal ha en ålreit løpsopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Relaterte artikler:

Normal tid på halvmaraton

Tid når du skal løpe halvmaraton

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!