Første etappe av Holmenkollstafetten – Bislett

0
104
Første etappe Holmenkollstafetten - Bislett

Lær mer om hvordan du kan trene for 1. etappe av Holmenkollstafetten, med start på Bislett stadion.

Første etappe av Holmenkollstafetten

Første etappe av Holmenkollstafetten starter på Bislett stadion og har en lengde på 1200 meter. Starten går ved utgangen av nordre sving, og vekslingen er ved tilløpet til spydkast i nordre sving. Underlaget på denne etappen er tartandekke.

Hvordan trene for 1. etappe av Holmenkollstafetten

Første etappe av Holmenkollstafetten går på bane, og da vil det være naturlig å trene for etappen på bane eller på annet fast dekke i en løype som er noenlunde flat. Siden farten vil være høy, er det naturlig å trene både sprintintervall, kortintervall og langtintervall for førsteetappen av Holmenkollstafetten. Sprinterintervaller vil trene opp eksplosivitet og hurtighet, og kan bidra til at du greie å ta ut det lille ekstra når beina er fulle av syre mot slutten av etappen. Korte og lange intervaller trener opp aerob kapasitet og utholdenhet, og kan gjøre at du greier å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom når du skal løpe førsteetappen av Holmenkollstafetten. Intervalltreningen bør bli gjennomført progressivt, ved at du øker intensiteten på hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Tilpasse antall repetisjoner etter formnivå, og ha en økning fra gang til gang når du trener intervall. Variert intervalltrening med sprintintervall, kortintervall og langintervall bør du gjennomføre ukentlig, men sprintintervaller bør ikke bli gjennomført for ofte, siden dette er en stor belastning for beina dine. Trener til Holmenkollstafetten over en periode på 12 uker, kan de første fire ukene ha en hovedvekt av kortintervaller, med en lengde på 200-400 meter, med sprintintervaller med lengde på 30-100 meter annenhver uke. Uke 5-11 kan ha en hovedvekt av langintervaller, med en lengde på alt fra 800-1200 meter, med sprint- og kortintervaller annenhver uke. De siste uka kan du trene som normalt, men redusere treningsmengden med 50 prosent, for å bygge overskudd frem til du skal løpe første etappe av Holmenkollstafetten.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

Trene 400 meter intervall