Første dag med trening

0
166
Første dag med trening

Første dag med trening, Lær hvordan du som nybegynner kan gjennomføre første dag med trening.

Komme i gang med trening

Nytt år nye muligheter, heter det, og det å starte opp et nytt år med trening er en uten tvil en god start på det nye året. Har du liten eller ingen erfaring med trening, vil første dag med trening være en milepæl for deg, som du kan se tilbake på med stolthet og glede. Det kan være starten på et nytt og mer aktivt liv.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du gjennomføre første dag med trening, og hvordan du kan legge opp treningen fremover for at du skal ha best mulig utbytte og beholde motivasjonen for trening.

Sett deg mål

La din første dag med trening være første steg mot ett eller flere mål du har satt deg i fremtiden. Det kan være at du ønsker å gå ned i vekt, eller at du har som mål å bli i bedre form. Kanskje har du som mål å fullføre en distanse eller løpe på en bestemt tid. Uansett hva det er du har som målsetning med treningen, vil det å sette seg mål gjøre det enklere for deg å komme i gang med første dag med trening, og opprettholde treningen fremover. Det vil være perioder der det går litt i mot med treningen, og da kan målene du har i sikte være en drivkraft for å fortsette å trene.

Trene med utgangspunkt i ditt formnivå

Din første dag med trening, og all trening du gjennomfører fremover, bør alltid være med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Dette er spesielt viktig dersom du har liten eller ingen erfaring med trening fra før av. Allerede her er det mange som trår feil; De starter opp med trening på et nivå de har en oppfatning om at treningen skal bli gjennomført med. Ofte fører det til at treningen blir alt for hard, noe som går hardt utover motivasjonen, og i verste fall kan føre til overbelastning og skader. Du skal starte treningen på nivået der du er, og det spiller ingen rolle om du greier å løpe 1 km, eller må gå før du greier å jogge. Det viktige er at kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning, med utgangspunkt i ditt formnivå. Å trene på denne måten vil også bidra til at du holder motivasjonen oppe for trening, og unngår å kutte ut treningen etter kort tid. Din første dag med trening skal være inspirerende og motiverende og gi deg lyst til å fortsette å trene.

Trene variert

Variert trening vil være avgjørende både med tanke på hvilken formutvikling du får fremover, og for å forebygge skader. Variasjon vil også gjøre treningen mer lystbetont og motiverende. La din første dag med trening på nyåret være starten på et variert treningsprogram, der du veksler mellom hva du trener og med hvilken intensitet.

Trene med lav intensitet

Din første dag med trening og trening i ukene fremover, bør være med lav intensitet. Det vil være viktig både med tanke på motivasjon og for å unngå overbelastning eller skader. Er du utrent eller har liten erfaring med trening fra før av, kan det være veldig belastende for kroppen å gå i gang med aktivitet den ikke er vant med fra før. Derfor bør du ta det rolig i begynnelsen. Lytt til kroppen og la den bestemme hvor lenge og med hvilken intensitet du skal trene. Senere når kroppen har fått en tilvenning til aktiviteten du gjennomfører, kan du gradvis øke intensiteten noe.

Første dag med trening

Første dag med trening skal være inspirerende og motiverende. Lytt til kroppen og la den bestemme hvor lenge og med hvilken intensitet du skal trene. Ikke la oppfatninger om hvordan og med hvilken intensitet du skal gjennomføre treningen styre hvordan du trener. Alt for mange opplever første dag med trening som et blodslit, og noe de absolutt de ikke ønsker å fortsette med. Det unngår du lett med å ta utgangspunkt i ditt formnivå, trene variert med lav intensitet, og ha en gradvis tilvenning til økt belastning på kroppens premisser.

Relaterte artikler:

Trene med variasjon

Hvordan få motivasjon til å trene